Wednesday, January 9, 2013

Aku Nak Membebel

As salam...

Geram pun ada.. rasa bersalah pun ada.. entah...
Ceritanya begini...

Tatkala ku baru masuk di bilik mesyuarat...

"aku tengok ko dari jauh... kuruuuuuuuuusnya...jeles aku"

Dah banyak kali minah nie cakap jeles... aku pun dah naik meluat...
Minah nie bukannya la gemuk... sekerempeng aje... dia jeles tu kenapa? dia nak badan macam papan ke?..memang la badan dia tu naik sikit lepas bersalin anak no 3, kira sebaya la dengan baby Aisyah.. dan usia dia pon sebaya dengan aku.... Sikit aje naik... apa yang nak dijeleskan dgn aku nie haaa...
Selama nie gemok sgt ke aku? haissssssh!!.... baruuuuu la nak kurus sikit... banyak pulak yang nak jeles... bukanla kurus sgt pon....

Kalau nak tau rahsianya ... meh sini jalani kehidupan aku yang bermula dari kul 5.30 pagi hingga kol 12 malam... kompom boleh kurus.

Selalunya kalau ada yang menegur, ku sambut dengan 'Amiiiiin'....
Tapi tadi, walau sambil senyum2 minah tu menjeleskan haku...
Ku jawab dengan "ala, ko bukannya gemok sangat" sambil muka aku yang tensen...
Rasa bersalah pulak menjawab dengan kasar tadi...

Entah la... esok2 la aku minta mahap dgn minah tu....

Itu bebelan pertama...
Nie bebelan kedua...

Kita nie jadi manusia, usaha la membersihkan hati...
Fikir baik... cakap baik... buat baik...

Kalau dah asyik-asyik nak menyalahkan orang aje, apa kamu itu bagus sangat ke?... kata orang 'cengih!' cuba-cuba la muhasabah diri...
Walau kamu pakai cantik..walau badan kamu cantik...walau muke mu come... namun kekeruhan hati kamu itu terpancar jua di wajah... wajah kamu keruh!... berkarat.... Nauzubillah....

Walau kamu guru agama... namun kata ayah ku "itu pekerjaan dia, kerja dia guru agama.."
Betol jugak kata ayah ku itu.. walau bergelar ustazah... namun 'taraf' itu kamu jauh sekali...

Memang la dia menyalahkan orang lain di hadapanku... tapi tidak mustahil, aku jua dikomen dan di apa-apa lah lagi.. di hadapan orang lain pula...

Nauzubillah.....

Astargfirullah.... ya Allah, jagailah hatiku... pelihara la kelakuanku....

Sekian, wassalam.




1 comments:

zizou azza said...
This comment has been removed by a blog administrator.