Monday, August 6, 2012

Dugaan Lagi Di Bulan Ramadhan

Salam...

Tak tau nak cerita macam mana....
Nak dipendekkan cerita....


Kronologi

Jumaat
- Dalam kereta sewaktu dalam perjalanan ke KL.... "ibu, dahi adik nie gatal la" kata adik... ibu yang sedang bengkek sebab jem melekat menjawab "garu aje la dik" sambil menengok sambil lalu.....

Sabtu
- "Ketiak adik nie pon gatal la ibu"..... kata adik...
  "sini ibu tengok"... kata ibu kemudian mengambil ubat jerawat dan menyapu ke ketiak adik. Kelihatan di ketiak adik ada benjolan yang seperti jerawat bernanah...

Ahad
-  Badan adik makin banyak benjolan-benjolan kecil yang macam jerawat.... adik mengaduh gatal.... ibu dah risau.... risau-risau ibu, dalam hati berkata mungkin alergic...
Pegi ke jalan TAR sekejap aje sebab adik dah menunjukkan tanda2 tidak sihat dan minta dukung sepanjang jalan... ayah la yang melayan adik. Tak tercapai objektif di jalan TAR... kami pulang.... nak buat camne, ibu redha aje la...
Sampai di kediaman, terus menuju ke Farmasi kat bawah tu.. Kata minah kat situ, ini cikenpox.. typical cikenpox... Tapi ibu kata, "dia tak demam pon"... emmmmm.... minah tu begitu bersungguh2 suruh ibu berjauhan dengan adik.... memandangkan ibu hamil.
Macammana ibu nak berjauhan dengan adik??... dalam 2 hari ini, adik dah gesel-gesel, peluk cium ibu... kami berkongsi tilam.... bertukar-tukar bantal.
Lagipula, ibu kan ibu.... kalau anak sakit, ibu lah Doktor..ibulah Jururawat..... tapi ibu pujuk hati, mungkin adik alergic aje...

Isnin
- Lepas sahur terus bersiap nak balik Johor. Adik merisaukan ibu. Sebelum gerak, ibu dah sapu ubat dari farmasi.... Dengan ibu yang tak larat, ibu tinggal rumah Axis dalam keadaan yang tidak berkemas... harap ayah kemas... ya, penuh harapan....
Gerak pukul 6.50am, MRR2 tak jem, pemanduan dengan had laju penuh hemah sebab aritu dah kena saman had laju!!... Pukul 10.10am, sampai di Bandar Berseri2 Alamku.. terus tuju ke klinik. Doktor kata "kompom... cikenpox"... huhuhuwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..... lagi sekali, 2 minggu sebelum hari raya, tahun lepas... kena campak... tahun ini kena cikenpox...

Perasaan???
Susah hati.... Doktor dah advise, kalau aku juga demam, atau berjangkit, cepat2 ke hospital... amat bahaya kepada bayi dalam kandungan....
Mood yang merudum... buat kuih pon tak jadi semua!!!..... hati tak keruan.... abes adunan ku buang sahaja....
Berdoa dan terus berdoa, agar adik cepat sihat, aku dan aqilah tidak berjangkit. Amin...

Inilah payahnya kalau tidak pernah kena cikenpox. Bila sudah menjadi ibu, bila anak kena.... aku juga berisiko tinggi akan berjangkit....
Masalahnya... bila anak sakit, akulah doktor dan jururawat kepada anak....
Aku lah yang memberi adik makan ubat, akulah yang menyapu ubat kepada adik... akulah yang memandikan adik....
Macammana aku nak mengkuarantinkan diri????????????????

Telah ku usahakan mencari daun mambu... Rumah india pertama - banyak songel, itu la ini la... pokok dia lebat, tapi daun dia banyak kulat2 putih. Aku tak puas hati... karang bukan jadi baik, makin macam2 pulak. Pusing lagi seround, melilau tengok pokok mambu.... ada rumah corner ada pokok itu.... minta tolong jiran melayu yang menjadi jiran kepada india itu, kali ini, ini india begitu baik dan tidak berkira... pokok dia pon sihat menghijau... lebat pula tu. Syukur ya Allah.... dia pon kata, ambil saja kalau mahu....

Adik dah jadi incredible hulk.... hijaaaaaau..
Dia merungut takmo mandi daun itu... aku jiruskan aje... janji cepat sihat...
Dia komplain, badan gatal2, biji2 bila sapu.... aku tenyehkan aje bancuhan daun mambu, kunyit dan beras... janji cepat pulih....


Syukur, adik bukan jenis yang merengek... dia kalau demam, dia diaaaam aje... penyabar budaknya.. Alhamdulillah. Kali ini, adik telan aje apa2 ubat yang diberi.... no komplain. Dedolu dia akan menolak tak sedap la, tak suka la....

Tadi masa lepas solat maghrib adik ada mengeluarkan statement...
"kawan adik pun ada yang kena cikenpop (adik masih ada pelat)... dia dah lama tak datang sekolah"
"adik jangkit dia la tuuuuu" kata ibu....
"tak la dia bukan dekat dengan adik... dia dah lama tak datang" jawab adik.
"memang la, adik satu van dengan dia ke??" tanya ibu.
"a'ah... adik satu van dengan dia" adik jawab.

Kompom dan sahih!!! adik jangkit kawan kat sekolah......


Emmm, dalam susah hati... remote kelisa pulak buat hal. No respon. Bateri kiok!! aduuuh... cobaan... dahlah kereta itu kegemaran aku dalam selit menyelit samada ke bazar ramadhan, ke sekolah mahupun ke pasar... ini dah tak boleh buka nie camne??? huuuuuuuu.... kena la uruskan bateri pula. Kena pegi Giant la esok gamaknya, sebab kat sana ada kedai kunci.


Dugaan di bulan Ramadhan.... hanyut lagi la kuih raya ku kali ini....

Sekian, wassalam....

3 comments:

Mama Mirza said...

sabar... dugaan untuk yang disayangi-Nya... :)

Asmida said...

ciannya Yana.... Sabar...dugaan yang maha esa... Mudah2an Muhammad cecepat baik dan ko & Aqillah sentiasa sihat2.. lagi pulak nak raya nie...

Cikgu Nana said...

Sabar... insyaAllah.... thanks kawan2..

Berdoa dan terus berdoa aku dan aqilah tidak berjangkit. Amiiin.