Wednesday, May 16, 2012

HaRi iNi DaLaM SeJaRAh

Salam....

Ada murid malu-malu
Ada murid macam hantu
Sakit kepala tergaru-garu
Apalagi nak buat kat anak muridku??
Bila Exam lagi la haruuuu....
Bebudak kata don't worry cikgu..
Muka konfiden kononnya tahu...
Tanda peksa apesal takde yang biru??
Sabarlah cikguuuu..
SELAMAT HARI GURU....


Fuhhh sejarah bebenar..... heeee....

Yo ler... yang menjadi sejarahnya, semenjak 4  tahun saya bergelar guru pemulihan, ini kali pertama saya dapat hadiah yang banyak.... lorrr??? banyak berkontena ke??? ishhhh.... takde la.... 5 sahaja... tapi macam 500 taw.... di kala kawan2 seangkatan di seluruh malaysia, ada yang tidak dapat mahupun satu hadiah... saya dapat 5 kira macam 500 la tu... kan kan kan....
Kali terakhir saya mendapat hadiah yang banyak iaitu banyak betol... hampir satu kelas beri saya hadiah, siap dapat "Anugerah Guru Paling Selamba" ialah pada tahun 2006. Waktu tu menjadi guru sandaran di sekolah menengah..... sungguh menjadi kenangan yang sangat manis ketika itu, dan hadiah2 itu masih lagi saya simpan sehingga sekarang.... Pernah sekali bekas murid singgah di rumah, dia begitu terkejut bila saya tunjukkan hadiah yang pernah diberi kepada saya, meskipun sudah 5 tahun berlalu... 

isi dalam tak penting, yang penting ingatan kan kan kan....
dua dari murid biasa
dua dari murid pemulihanku yang sekarang
dan satu dari bekas murid pemulihan yang berada di tahun 6 sekarang.

Sebagaimana yang saya pernah beritahu, latarbelakang sosioekonomi murid2 pemulihan biasanya dtg dari keluarga yang susah..... tahun lepas, saya dapat hadiah seperti di bawah.... yang mana saya tahu, itu adalah recycle dari barang yang ada di rumah murid tersebut. Tapi saya masih menyimpannya.....

kad merah tu sebagai hiasan.... ini yang diberi oleh murid saya.
Saya letak di kabinet Tv taw....

Setiap tahun murid ini akan memberi hadiah kepada saya.....

ini muridku yang sudah berada di tahun 6.
Muka cikgu cam orang sakit heee... kurang tido lorrr... suami takde, so tepek tepung gandum aje kata ustaz... no solek menyolek.. haraaaam.... :)
Semalam chat dengan suhaila sampai kul 1 lebih, kul 5 jam dah bunyik...snooze..bunyik lagi...snooze... bunyik lagi sampaila kul 5.40 am baru bangun hahahaha.....

Tahun depan, murid ini sudah ke tingkatan 1... adakah lagi murid yang mengingati saya seperti dia selepas ini?... wallahualam....

ini hadiah dari syikin.... comel kan...

tahun nie ada tukar2 hadiah sesama guru sesi petang....
cikgu norliza bagi saya brooch....

minimun nilaian hadiah adalah rm30.. so saya dapat tiga set, tq3... 


Okeh.... tak sabar nak tunggu weekend...
Nak bercutiiiiiiiiiiiii hukhukhuk..... 

****** bilamana seseorang pemimpin yang begitu komited dengan kerja, berdisiplin ketat... mampukah orang di bawah pimpinan beliau melakukan seperti kehendak beliau????.....
Ya Allah.... berikanlah ku kesabaran dan ketekunan dalam bekerja.... 
 

Kadang kita meminta pada Allah setangkai bunga yang indah,
tapi Allah swt berikan kaktus berduri.
Kita minta kupu-kupu tapi diberikan ulat...
Kita pun sedih...kecewa...bahkan marah!!!!
Namun kemudian kaktus itu berbunga... indah sekali.
Dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang cantik....
Itulah Jalan Allah swt. Indah pada waktunya.....
Allah tidak memberi apa yang kita harapkan...apa yang kita perlukan....
Kadang kita sedih, kecewa, terluka, buruk sangka...
Tapi....jauh di atas segalanya, Allah sedang merangkai yang terbaik dalam kehidupan kita
Agar kita belajar untuk selalu ikhlas dan redha dalam menempuhi kehidupan yang penuh dengan pancaroba ini.....SELAMAT MENYAMBUT HARI GURU.....
 
 
 

0 comments: