Tuesday, May 28, 2013

Sumpahan Berakhir

As salam...

Kira-kira 18 tahun lepas... lebih kurang begitu...
Sewaktu usia 15 tahun...

saya sangat menyukai dan menggemari meminati kek ini....

saya suka rasanya yang kenyal... megagumi setiap rongga-rongganya.. menyelusuri liang-liang yang terbentuk....

pantang jika ada majlis yasin atau kenduri, kek ini disediakan mahupun dibungkus dan dihantar ke rumah... saya la peminat setia kek ini...

Lantaran teramatla sukanya terhadap kek ini, saya telah mendapatkan satu resipi untuk membuatnya....
Buat tak jadi...
Buat lagi tak jadi...
Buat lagi! tak jadi lagi!
Setiap hari saya membuat kek ini....dan tetap tak jadi!
Keknya bantat...tak terhasi rongga-rongga yang dikehendaki... apabila sudah 5-6 kali buat dan tidak jadi... saya give up... no more making of kek sarang semut aka gula hangus!!

Seriknya tak terkata.... sehinggalah minggu lepas....
Ku memberanikan diri.... mencuba satu resipi dari myresipi...

Nie hasilnya....

Kek Gula Hangus aka Kek Sarang Semut

Waaaaaaaaah jadik!.... cuma adunannya sikit, pakai loyang yang segiempat tepat tu, kek nya jadi nipis.

Akhirnya sumpahan berakhir.... dan kini, tidak la ku terlalu admirer dgn kek ini... mungkin masa remaja dulu suka berangan kot... bila makan tu kan...koyak sikit-sikit pastu makan... dan masa dulu, kek itu berongga dari bawah ke atas...bila disiat itu, comeel aje kejadiannya..
Resipi yang ini kenyalnya sama, cuma rongga yang tak sama....adakah sebab di suruh peram 3-4 jam, saya cuma perap 3 jam aje?

well, dah tak kena sumpahan lagi dah... lain kali kalau nak buat lagi, takyah nak itam2 sgt masa menghanguskan gula...agak2 sebab akan jadi lebih itam lepas dibakar.
Gula dan susu ok jugak kurangkan jadi 3/4 cawan... masih manis gak, mungkin kurang dari itu kot...



Nie kek dah lama dah wat, dah berbulan...
n3 baru masuk sbb laptop nie tokleh nak klik kat tajuk n3...

sekian,wassalam.




0 comments: