Wednesday, September 28, 2011

Tetamu Tanpa Notis

Salam semua...

Bila tetamu dari jauh datang tanpa notis...apakah reaksi anda?

  1. Aduhhh...aduh....rumahku??!!!! berantakan!!
  2. Oh.....ho ho ho.....macammana nie...mana satu nak buat nie???!!
  3. Alamak..alamak!! 
  4. Pecuuuuut!!! marathon dengan kaki tangan segala kudrat menyiapkan apa yang patut....
  5. Relax saje sebab rumah memang tip top....
  6. Tak tau nak buat apa...duduk diam jek sampai tetamu datang.....

Macam2kan...yang penting pasti ada butterfly in stomach kalau memang rumah tak ready....

Pukul 6.50pm sewaktu saya masih berpakaian bekerja, selepas ambil anak di rumah babysitter dan menuju ke mesin atm utk amik duit gaji dan elaun....truut truut (konon2 bunyi tipon eh)

"ayang....kawan abang dari KL 5 orang nak singgah rumah, kami dah bergerak nie dari rumah arwah (ada kematian rakan sekolah mereka)"

ayang " haaaaaaaah!!!!....ayang baru masuk bank nie cucuk duit"

abg " ada nasi tak?...sedialah apa2 yang BEST eh..kejap lagi kami sampai"

Boleh imagine????.....silalah imagine ya keadaan saya ketika itu.....

Macam lipas kudung.....berdebar2 dalam dada...kecut2 perot....berputar ligat kepala berfikir dan mengarahkan badan nak buat apa....

  1. Syukur dah cucuk duit nie...sebab dalam purse memang dah zero ya...zero sen...maka adalah duit yang banyak sikit utk berbelanja....
  2. Singgah ke gerai jual sup.....beli sup gear box dan daging banyak2...~aduuuuuh lembab betol dorang bekerja....cik bunga dah susah hati...
  3. Lepas beli sup, kebetulan ada pasar malam. Next : pegi pasar malam nak beli satay. Syukur satay yg sedap tu ada berniaga arini....75 batang kak!...zasss kakak tu terus bungkus, kebetulan maghrib org sembahyang, banyak stok yang dah bakar....
  4. Balik rumah pulak....langkah seribu renjis wangi2an pat umah....terutama kat hamster yang jumlah dah 12 ya....12 ekor....boleh pengsan sape yang bau kandang dorang!! Minat suami dan anak2 tak boleh dihalang...tahankan ajek la....demi keluarga tercinta.....
  5. Masak air panas..masak nasi pakai dapur gas....nak cepat kan....
  6. Tak sampai 10 minit....mereka sampai!!....perggggggh....
  7. Mereka tumpang sembahyang...mereka berjemaah di ruang family di atas.....mereka solat bersungguh2 sampai cik bunga tak boleh nak melintas melalui tangga selepas solat dan salin baju cepat2...kerana mereka dah blocking kawasan tangga....Dalam hati...dalam kepala....pat mulut tak henti2 berdoa..."ya Allah....selamatkanlaaaaaaaah nasi aku"....masak pakai dapur gas beb.....dah terbayang2 hanguuuuslaaaaaaah nasi.....tapi masih tak berhenti berdoa agar Allah membantu....
  8. selesai dorang solat....bergegas ke dapur....oh nasiiiikuuuu.....syukur2....ada bau2 hangus sikitlah...tapi masih dalam keadaan terkawal....syukur ya Allah.
  9. Buat air panas.....dengan kelajuan maksima....
  10. Hidang air.....ada pulak request "ada air sejuk tak...saya tak minum air panas2"....bergegas pula wat air oren sejuk...phewwww!!!
  11. Bergegas pulak menghidang.....cari pinggan, mangkuk....segala macamlah.....nak menghidang nie....
  12. Dah siap hidang dorang pon makan....phewww!!...berpeloh2!!
  13. Kebetulan ada menggodak kastard sebab teringin nak makan puding malam semalam dan simpan pat peti sejuk serta bahan2 puding pon banyak....saya wat puding kuah.Sampai dorang kata....udah udah ler..karang tak balik kami KL nie kekenyangan....
inilah wajah2 mereka....ada yang  terlalu warak..ada yang kuat melawak..ada yang steady stail org tua
macam2 ada....mereka nie kawan skolah menengah mr suami....slalu jumpa kat fb jek

tukang cedok puding...ada yang suka teramat sampai bermangkuk2 makan.... syukur, rezeki mereka.


Apa yang penting....Allah telah membantu dan memudahkan semuanya.....
  • kain baju dah clear....betol2 membantu!
  • 2 bilik pat atas memang in control
  • tandas bilik yang dua tu tahap kebersihannya terkawal sebab selalu sambil2 cuci2 lantainya walau kadar penggunaan yang sangat minima..
  • baru vacum aka menyedut habuk2 di lantai semalam
  • semalam tergerak nak wat puding kastard sebab teringin sangat nak makan...
  • gelas2 serta cup&saucer masih dalam keadaan bersedia sebab musim hari raya
  • mangkuk2, sudu garfu pon sama masih lom masuk lemari
  • kebetulan ada pasar malam
  • ada kawan dorang bekalkan lauk pauk, jadi banyaklah lauk pauknya
Syukur ya Allah.....kalau umah tingkat atas tu berhabok...pejamkan saje lah yek mata korang...

"Ada antara mereka tu yang terlalu kaya sampai kereta 8 bijik...ada yang bos pat celcom...ada yang keja sedang2 dan anak 6...ada yang takde keja pon ada....jadik....saya terima tetamu dengan berbesar hati serta seadanya kami...inilah rumah kami dan kehidupan kami, nak sediakan lebih tidaklah terdaya"

By the way naik sempot cik bunga bergerak macam lipas kudung!... cuba imagine kalau rumah tengah berantakan dan semua tak tersedia....bukan pitam lagi dah...mau pengsan!!! mana nak letak muka...Di sini kesyukuran yang tak terhingga kerana Allah telah menggerakkan saya menyetlekan rumah walau bukan kategori bersih tahap 'A' namun 'B' pon dah ok daaaaaaaah....

END nak mandi sebab hangit!..suami saya telah tolong cuci separuh pinggan mangkok sebagai tanda terima kasih kepada saya....selebihnya esok la ya....saya dah tak larat...habis dah energy bekejar2 tadi....tidaklah saya mahu meng'aniaya' diri...esoklah baru saya setle kan semua.....

3 comments:

Asmida said...

Ha ha haaa............ aduhai lah hai cik bunga... segalanya bernasib baik... tapi kalau tidak bernasib baik... aku tak dapat bayangkan KALAU AKU.. sebab AKU memang SELALU rumahnya berantakkan... kain mau 2 minggu sekali aku lipat... rak kosong baru terkial2 melipat kain... itupun sampai kadang2 tahap mengais2 mencari baju yg menggunung... kahkahkah.. buruk betul perangai aku!!. bila nak ubah nie.....

p/s : moral of the story yg dah tahu perangai aku.. please.. please contact me sebelum datang yer.. bukan lagi 1 2 jam nak datang baru cal!.. kalau 1 @ 2 jam kalau urgent tu lain lah kan... datang ler.. tapi pejam mata jerlah KALAU bersepah..... hu hu hu....

Cikgu Nana said...

kalau setakat muka aku nie yg dtg time umah ko sepah takpela as....aku pon sama jugak ~kita serupa~ nyanyi lagu tu taw...hehe

ini kawan2 suami yg tak pernah sampai rumah kitaorang....tak pernah nampak muka aku nie ha...yang baru nak tanya "orang umah ko keja apa lil?"...anak ko yang nie no berapa"....baru nak tanya "kakak umur berapa?"....

tak ke dorang pon pengsan bila dtg2 jer rumah....bersepah giler....bukan setakat bersepah, lantai dah tak sedap dipijak....baru nak cari pinggan mangkuk yang dah stahun tak kuar lemari (mesti berabuk dan kotor)...gelas pon bau lemari, time tu nak baru nak cuci....
laman rumah dah kotor....
eh macam2 lah.....

kalau stakat ko dgn aku nie ha..no hal....dah sama2 serupa heeee

Asmida said...

a'ah.. betul jugak... memang kalau 'org jauh' nie lagi segan... kita ni dah kenal lama agak lain sikit lah kan.....

he heee hee... kelakar tol citer ko kali nie.... semua NASIB BAIK... kih kih kih...