Wednesday, June 6, 2012

Ku Merindui Pasir Gudang

Salam fren....

Tajuk ku kali ini begitu menusuk kalbu ceeewahhh......

Yo ler... aku celik-celik mata aje aku dah kenal kat kawasan masai dan pasir gudang itu.... memandangkan mak dan ayah memang berasal dari kawasan tue walau aku lahir kat air tawar.





Praktikal zaman unibersiti dulu pon aku wat kat pasir gudang, abes praktikal menunggu nak konvo pon aku keja kat pasir gudang.... dapat keja pon kat pasir gudang. Bertemu jodoh poooon kat pasir gudang walau suami ku nuuuuun jauh kampung dia kat sabah sana....
Jadik cikgu sementara pon di pasir gudang.... dapat keja tetap cikgu gomen pon di pasir gudang!... Rumah pertama kami pon di area itu jugak.
Pusing sana pusing sini... pasir gudang dah sebati dengan hidupku.

Sabtu Ahad lepas aku balik jugak jb sebab sepupu suami datang 7 orang berumah di rumah kami.
Sempat ku ke Kip mart masai.... dah musim durian.... meh layan durian kampung nie dengan harga 3 biji sepoloh ringgit.... perghhhhhh sedapppppp......



Tadi ku mengikut suami berurusan di kinrara.... ada la nampak orang jual durian. Nak jugak ku coba sebab teringat yang dalam pesbuk durian warna kuning2. Maka ku beli la sebijik..... rm15. Ada jugak musang king, tapi tak la ku beli sebab teringat ada yang post di pesbuk musang king sebijik suami dia beli rm75!!...
Kata orang nak melepaskan hajat... memang la kuning.... tapi lagi mantop yang ku beli di kip mart.


Ini bukan kes kedekot taw beli sebijik aje... kami memang suka makan durian, tapi sebijik aje dah cukup sebab tak larat nak makan banyak-banyak....  sebijik tu pon siap tolak-tolak lagi suh abeskan.
Bila makan durian nie, teringat pasir gudang.... murahnyaaaaaa barang2 kat sana....

2 minggu cuti nie ku habiskan di kL....
2 minggu nie jugak la tekak ku memang nak makan yang ala-ala kampung....
rindu ikan goreng, sambal belacan... wa'imah sambal kicap pon ku rindu...
kat sini, nak beli lesung batu pon aku tak tau kat mana nak beli...
kat sini, nak beli ikan pon aku tak tau nak tuju ke mana...
imagine ajer la, aku beli daun kesum kat Sogo!!... aduuuuuh.... pusing sana pusing sini tak jumpa daun kesum. Nak beli serai pon seksa gak.... masa di tesco, serai abes.... daun limau purut pon abes... udang dah lembik... sotong pon dah lembik.
Beli ayam kat carefour.... jenis dah pack. Kat carefour bawah rumah nie bukan boleh harap... jenis yang kecik, lauk2 dia sangatlah hampeh.... sungguh hampeh yang begitu sedih aku nak beli......apatah lagi nak masak.... sungguh aku rasa terseksa.... time nie la aku merindui pasir gudang sangat2... rasa meronta-ronta tak mo duduk sini huuuuuuuuu........
Tidak boleh ku imagine kalau ku dapat pindah ke kL nie... kat mana ku duduk dan pasar mana nak ku pegi...huuuuu.....


Dalam keadaan berbadan dua nie... semua benda ku rasa tak larat... ada masa badan nie macam jem, lemah seluruh tulang belulang... time tu la aku rasa nak melepek aje kat rumah takmo keluar....
Kena pulak parking kat cni, jenis yang pusing-pusing dan sempit, parking kami di tingkat 5. Kalau bawak ipsum ok la jugak sebab muncung dia tak berapa panjang. Minggu lepas ada la jugak aku merayap pakai ipsum. Minggu nie hanya ada bm double u kat sini.... bercinta aku nak drive keta bermuncung panjang tu.... kalau aku sagat dinding tu, tak ke aku kena sagat dengan laki aku huuuuuu...... so far tidak la pernah ku menyagat mana-mana dinding, tapi takmo la aku mengambil risiko itu dalam keadaan badan yang begini....
Time ini la ku merindui kelisa ku..... huuuuuuuuu.....

Bila dah terperap di rumah burung nie, ada tak ada aktiviti anak2 ku adalah mandi kolam....hari-hari mandi kolam.
Time ayah dia dah balik keja dan layan dorang, bukan main seronok budak2 nie sebab boleh mandi kat kolam dewasa. Kalau dengan ibu dia, korang main aje la kat kolam budak2 tu... ibu takmo masuk air, lagipula baju swimming ku tinggal di jb. Juga takmo aku berendam dalam air klorin tu dengan keadaan berbadan dua nie....

Mandi la korang puas-puas... mahal wooooo bayar rumah sohu nie.... 
lagi mahal dari bayar rumah kat jb.


Alkisah, sepupu suami yang duk di rumah kami masa weekend lepas, balik semula ke kL sebelom balik ke sabah pada hari isnin bukan pada hari ahad. Sabtu dan ahad tu dorang belasah merayap di singapore sampai jam 2 pagi baru balik rumah. Maka isnin tu suami ku dah kerja, maka dia balik la kL sensorang.
Aku dan anak2 masih di rumah melayan tetamu.
Lepas dorang balik dekat kul 11 itu, ku pon pelan-pelan dengan kadar kura-kura mengemas rumah, menjemur kain, mencuci pinggan mangkuk..... kasi selesa rumah sebelom aku naik kL semula.
Naik bas yang berjadual kul 3.30 ptg. Tidak la ku drive sebab nak balik jb semula guna satu kereta pada weekend nie.... Tau aje la naik bas, jadual memang 3.30, kul 4 baru jalan, singgah skudai amik orang, singgah yong peng amik orang.. sampai TBS (terminal bersepadu selatan) dah kul 8 mlm.


1st time guna TBS.
Dari sini aku guna LRT utk sampai ke pandan indah.
Tidak la ku minta suami amik kami sebab takut jem dan buang masa aje... 
biarlah kami guna LRT lagi senang.. axis atrium nie betol2 sebelah stesen lrt. Jalan tak sampai 5 minit dah sampai lobi bawah... cuma sebab tunggu lif dan itu ini, 10-15 minit jugak la baru masuk rumah.


Sungguh ku merindui kehidupan di pasir gudang...
Kalau bukan mengenangkan kerjaya suami, tidak la ku sanggup nak melepaskan dia bekerja di kL....
Kalau utk sekadar berjalan-jalan tidak la ku terasa sangat sebab kadar masa yang sekejap.... tetapi kalau utk menetap di sini, beribu kali ku perlu berfikir.... tapi sampai bila kehidupan ini perlu berjarak jauh??... takkan la hanya di hujung minggu sahaja bertemu suami dan anak2 bertemu ayah????.....

Ya Allah.... berikanlah jalan yang lurus kepada kami dan permudahkanlah jalan-jalan kami... berikanlah yang terbaik utk dunia kami dah akhirat kami... bantulah aku dalam membuat keputusan... sesungguhnya aku tidak tahu apa yang terbaik utk kami... Ya Rabbi, kau lohongkanlah jalan yang terbaik utk kami....
 Amin... ya robbal a'lamin.

0 comments: