Wednesday, July 25, 2012

Ramadhan sudah bermula....

Salam Ramadhan....

Emmm.... nak cite ape ek?

Saya berpuasa berdua dengan aqilah.... muhammad begitu dapat menahan haus dan lapar... semakin hari semakin pendek waktu berpuasa... huhuhuuuuu....mungkin kalau hari tak sekolah, dapat lah ku menghandle karenah dia, ini hari sekolah.... banyak songelnya....

Kalau aqilah dulu, darjah satu baru ku ajar... tapi dia tahan sampai berbuka....
Muhammad nie tak tau la lagi camne.... lain anak, lain karenahnya...

Alhamdulillah, 4 hari sudah saya berpuasa.... syukur sangat2... Allah beri kudrat kepada saya utk berpuasa, semoga saya dapat berpuasa penuh tahun ini.
Suasana Ramadhan yang berkat ini... saya berpuasa seperti orang lain.... tidak la terasa seperti minggu2 sudah....

Setakat nie aku tak masak lagi utk berbuka, melainkan aritu masak udang sambal.... Puasa pertama kat umah mak, balik eto5, mak dah siap masak sup tulang.... puasa kedua, makan nasi beriani.... puasa ketiga makan nasi kerabu utk aku, nasi lemak berlauk utk kakak dan nasi ayam penyet utk adik.

Arini modal rm15.50 utk beli lauk, kuih dan air... setakat aku dgn aqilah, dah lebih dari cukup, lauk boleh sampai bersahur sekali.... Murah kan... paru sambal baru dua hinggit, ikan keli 2 hinggit setengah, sayur jantung masak lemak 2 hinggit... ayam goreng adik muhd suku ekor 5 hinggit.... air 2 hinggit, kuih dua hinggit.

Cuma masa aritu, pegi satu bazar nie... aku tanya udang sambal, dia kata sekor seringgit!!... huh... ilang akal agaknya... balik umah aku bongkar peti sejuk, ada udang suku kilo, aku masakkan sambal... berbaloiii... macam tak boleh terima sekor seringgit.... bukan udang besar yang boleh diterima sekor seringgit.... ish3, melampau eh...

Now, target minggu nie ikat popia sebanyak yang mungkin... dah dua hari nie, 4 bungkus kulit popia dah digunakan.... sambil ikat sambil berzikir boleh kan.... :)
Bila ikat aje, asyik2 adik muhd merayu suruh goreng... kalau nak ikut sejarah, satu telap yang sedang tu dia boleh makan sepetang sahaja.... adeeeeeeeeeh, kali nie, aku catu... hahahaha.... aku goreng sikit-sikit... Selebihnya simpan dalam freezer, nanti  goreng satu kali.
Seksa weiii nak mengikatnya... berejam-rejam nak ikat... makannya lajuuuu ajek :) ... kali nie aqilah dah join venture dgn adik muhd makan popia nie..... lagiiiii la.....
Udang kering sebanyak sekilo telah dikorbankan utk dibuat inti....masih banyak lagi inti, menanam semangat dalam diri nak ikat sebanyak yang boleh....
Memang suka wat sendiri sebab lagi sedap - hahahaha, macam sedap sgt eh... tapi kompom sedap sebab guna udang kering 100%, takde campuran kelapa taw.... susah payah membasuhnya, menjemur  kembali, mengisar dan memasaknya menjadi serunding..... setakat ini memang kawan2 skul merayu2 nak beli... huuuuuu, sape la yang larat nak mengikatnya....
Tadi, ada yang merayu nak inti.... dia kata inti ku sedap....  kena bagi senyap2, kalau bagi ramai2 nampak, pitam aku nak kena bagi semua huuuuu.....

Tahun lepas ku sakit... masih teringat2 dugaan Ramadhan lepas.... semoga tahun ini semuanya sihat dan selamat....

Langsir dan segala kat dalam umah takde yang nak di update, sebab banyak nak digunakan bagi menyambut orang baru.... dan biasa ler, langsir umah ku selagi tak punah, selagi tu la pakai heeee......
Lagi pula takde semangat nak wat pape... sebab Datuk Bandar ku kan kat KL....
Saat2 nak melahirkan sok pon tak tau lagi camne huuuuuu.... berdebar2 hati ini Allah sahaja yang tahu.. Semoga Allah permudahkan segalanya.... Amin.

Cuma berniat nak wat kuih @ bisekut aje, nak qada' tahun lepas punya... :)
Aku memang suka wat kuih raya nie, dari zaman skolah lagi.... sangat suka.... jadi ke tak ke belakang kira, janji buat heeee.....

Emmm... tadi aqilah ada bagi satu statement  "bersahur takde ayah tak mesra laaa"
Apa tidaknya, tengok muka ibu yang serius....  tgk muka adik yang mengantuk... takde sape nak memeriahkan suasana....
Itu tandanya anak2 serta ibu sekali, rindukan kehadiran ayah......

Sekian, wassalam.


0 comments: