Monday, October 29, 2012

Hal Orang Berpantang

Salam...

Hari ini hari ke 33 aku berpantang.... pejam celik pejam celik, masih jauh lagi rupanya perjalanan berpantang aku hahahahaha.... gelojoh hokeh!!.... lama lagi nak ke 44 hari tuuuuu.

Aku yang sebenarnya kecik ati dengan statement ini...

Suka hati lah yana.. Esok2 dah tua bdn sakit2,bisa2 sbb tak pantang....

ada banyak kebaikkan berpantang....


Aku yang sebenarnya tak la terok sangat kan... aku cuma mengidam nak makan agar-agar aje... tu pon teringin sesangat... entah, aku nie memang bab-bab santan dengan gula merah memang aku gemar. Ini termasuklah pengat yang aku sangat suka.. cuma sangat suka aku, tidak lah aku membuatnya hari-hari. Kalau ada, aku makan ler....
Dan agar-agar yang aku teringin sangat nie, aku rasa dah bertahun aku tak makan... entah kenapa, time berpantang nie, teringat sangat nak makan....terliuuur sangat nak makan....
Masa baby tanggal pusat aritu, emak buatkan bubur merah putih. Dalam tu kan ada santan dan gula merah kan...serta daun pandan... Aku rasa, time tu... nikmatnyaaaaaa ya Allah bubur tu.. lagi-lagi bubur tu pakai beras herba poni... lembut aje bubur yang berbiji-biji halus itu masuk ke dalam pewot aku....

So, agar-agar santan gula merah lebih kurang aje kan dengan bubur merah putih tu, cuma bubur dari nasi... dan agar-agar, aku guna agar-agar la kan.... hope tidak ler merosakkan urat saraf aku.
Masa aku nak wat tu, emak tak la melarang.... bila mak ok saje... aku pon on ler... karang aku terkempunan pulak kang.... ha, ada jugak mati mata celik huuuuuu..... (boleh pulak mata celik ek?? ish!! bid'ah)

Dan, masa ari raya aji tu.... aku yang pada mulanya bergundah gulana sebab tokleh makan lauk raya kan.... tetiba ayah dan emak menjadi begitu sporting dengan memberi green light kepada aku.
Dan, aku tidak la mentakedarah kekdahnya membaham makanan aka lauk raya tu...sebab aku nie masih sayangkan badan kekdahnya.
Aku jamah aje... tak tau la kalau jamah aku nie mentakedarah bagi korang :-

  • Aku makan ayam tua yang dimasak kari. Aku amik ayam sahaja... makan dengan nasi panas.. dan aku selitkan dengan sebiji ketupat yang aku panaskan dulu.... juga aku amik sikit-sikit sayur lodeh tanpa kuah..aku pilih-pilih soon, kobis sikit, carrot.... oleh kerana dah amik macam-macam, aku makan ber ulamkan temu pauh... berketol-ketol temu pauh aku makan utk membuang angin.
  • Raya kali nie, emak tak masak kicap. Bila kak Nim balik bawa masak kicap  yang makcik bagi, aku pon makan ler seketol drummet. Masak kicap nie style jawa ada lada hitam & ketumbar jintan pat dalam tu. Aku amik ayam aje, kuah dan minyaknyer aku sisih-sisihkan....
  • Adik ayah merangkap makcik aku, ayam masak merah dia sangat sedap... maka aku cubit la, secubit aje...dengan membersihkan lada yang melekat kat ayam tu....
  • Aku juga menjamah rendang daging. Jamah hokeh....aku makan 3 ketol aje... 3 ketol tu merujuk kepada 3 potong daging yang kecil. Malam tu, aku dah kembali makan lauk singgang ikan. 
  • Hari Sabtu raya ke 2 eid adha, emak masak sup tulang korban... seperiuk emak masak. Suamiku kan sangat suka sup tulang. Ada rezeki 3 ekor lembu tumbang di blok kami, dan ayah yang merewang, dapatlah tulang korban. Dari tengahari sampailah ke petang aku cium aje bau nya. dah kul 5 lebih tu, ku amik jugak la 2 ketol tulang tu dan makan. 2 ketol tu bukan gear box ok, 2 ketol yang kecik aje. Mangkuk kecik yang cuma muat tak sampai 400ml pon.
Agak-agak korang, sepanjang-panjang aku berpantang tu yang makan ikan bakar, sawi masak air, ulam pegaga dan ulam raja tu hari-hari.... dengan makan yang macam aku senaraikan kat atas tu cuma sekali... agak-agak esok tua, aku akan bisa-bisa dan sakit-sakit ke????????????.... Huh! sungguh aku tak terima orang mendoakan aku menjadi sakit bila tua.... marah nie taw.... huuuuuuuuu. Mak bapak aku tak ler doakan yang bukan-bukan kat aku cam tu taw.... lagi pula, aku dah 30 hari masa raya tu.... jaitan pon dah lama pulih. 
Dengan pegaga, temu pauh, lempuyang dan manjakani.... yang dengan gembiranya aku telan dari awal-awal bersalin aritu... InsyaAllah tidak ler teruk sangat condition dalaman aku.... Ingat aku tak tau ke kenapa kena berpantang????? kalau aku tak tau, kenapa aku dah 2 tahun menanam lempuyang semata-mata nak makan ketika berpantang....

Kalau ikot emak dan ayah aku.... semakin dorang tua nie, semakin la dorang tak kisah. Ayah aku tu ha... "makan aje"... hah cam itu ler advise dia. Aku aje yang masih menguatkan hati takmo makan... masih berpantang. Semalam, masa kak Ton masak 4 kilo ketam bangkang... Aku tengok aje dorang makan. Aku masih kuat dengan makan ayam kampung masak sup yang tak bertumis. Aku masih lagi kuat berpantang tang makanan laut yang sangat-sangat berbisa itu....dan ayah aku yang slalu "makan aje" itu pon tak kasi aku makan itu ketam... Ada juga kak ton kuarkan sikit isi ketam tu dan sua kan kat aku, kata dia  "jamah ler"... tapi aku menolak...so sendiri mau hengat ya....

Berpantang tokleh kuar umah, hah.. yang itu masih ku tokleh nak ikot....
Ada satu pakcik tu dia pernah kuarkan statement "Apa pulak tak boleh pijak tanah, balik dari hospital tu dan terang-terang pijak tanah".... ye tak ya jugak kan???.... pastu, masa anak seminggu, kena bawa gi jumpa doktor kan?? dah tu, 30 ari pon kena bawa gi jumpa Dr dan cucuk lagi kan??... 
Dan bagi yang anak kena kuning tu, tak ke dia berulang alik dari umah ke hospital??...

Dengan condition aku yang PJJ nie, agak2 korang, boleh ke aku duduk umah tak kuar-kuar. 
Tidak ler aku kuar hari-hari.... Kuar pabila keadaan yang memang suh aku kuar. Cam aritu, anak-anak demam, boleh ke aku tengok kan aje???.... aku kena kuar gak gi carikan ubat utk budak-budak nie... takkan aku nak terlalu selfish dengan mengatakan "aku tengah berpantang, tak boleh keluar umah".. anak-anak yang demam tu kena la aku bagi rawatan... karang melarat, aku jugak yang merana kelak....

Masa kena amik keputusan peksa Muhd aritu. Memula aku mengeluarkan statement "ibu tokleh pegi la adik, ibu kan tak boleh kuar-kuar umah".... dan dia bertanya lagi "ayah??"
Hah.... bila dia tanya bab 'ayah' dengan muka yang sedih... aku lagiiiiiiii lah sedih. 
Sepanjang-panjang dia balik dari sekolah, malamnya sampailah keesokan harinya... aku dok memikir... nak pegi tak? nak pegi tak?.... dan akhirnya aku pon mengambil keputusan pegi. Kesian Muhd... memang la dia tak dapat no 1,2 mahu pon 3. Tapi sekurang-kurangnya dia dah berusaha menjawab.
Dan keputusan dia tak ler tahap buruk bebenar....keputusan dah boleh tengok sehari sebelom hari terbuka kat laman web.
BI dia dapat 99, BM 97, Jawi/AG 79, Mate 85, Sains 100, Sempoa 90.
Bila aku kata aku gi tu, adik Muhd sangat la gembira... kesian dia... budak kan... bayangkan kalau aku tak pegi??? apa perasaan dia??? mesti dia kecewa. 

Arini aku dah mula merenih akar serapat dan kacip fatimah. Dua makhluk Allah ini ku beli ketika ke Langkawi. Ada di jual di Nusantara. Dan aku akan mulai minum rebusan akar kayu ini. 
Manjakani, aku makan juga... tidak la hari-hari.. ku makan seminggu sekali kdg2 2 kali.... ini biji yang asli ya.....ku rendam semalaman, dan ku rebus... seterusnya ku potong-potong supaya senang nak di telan dan kemudian aku telan. Jamu Sendayu Tinggi tu aku makan juga walau bukan 6 biji, 4 biji hari-hari ku telan juga....

Emmm.... bab berpantang nie, terpulang la kepada keadaan masing-masing.... 
Dan masing-masing ada cara dan kaedah masing-masing.
Doa yang baik-baik...lakukan yang terbaik... InsyaAllah... 

Dan aku, marah sekejap aje.... yang bebelan kat atas tu, cuma nak meluahkan perasaan aje hukhuk....
Dan, google ini kata aku dah cukup kuota 1 GB gambo kat blog nie, kalau nak upgrade kena bayo....
Maka, aku lom abes fikir lagi nak bayo ke tidak.... dan aku belom mencari kaedah lain utk masukkan gambo tanpa bayo. Nanti ler, masa masih lom sesuai utk aku mengodeh-godeh. buat masa nie, no picture attach okeh. 

* pstttt - aku timbang berat badan.... aku tak tau la timbang aku tu rosak ke hape ke... tapi aku henyak-henyak jugak kasi berat kat timbangan.... tapi jarum tu menunjukkan berat aku dah tak sampai 53kg!! dan cam 51,52kg aje...dan aku dah boleh pakai jeans masa zaman bertunang dedolu yang mana dah lama aku tokleh pakai sebab seksi ya melekat dan tatkala ini jeans tu longgar pula... Alhamdulillaaaaaaaaaaaah. Mudah-mudahan berat aku tak meningkat selepas berpantang kelak. Amiiiiin. 

Sekian, wassalam.

0 comments: