Tuesday, October 2, 2012

My Newly Born Princess

Alhamdulillah...

Bersyukur saya tatkala melihat baby comel itu....
Akhirnya dah 3 anak saya....
Untuk mencapai no 3 itu, masyaAllah.... terasa macam susahnyaaaaaaa.....

Ini usia sehari.

Lahir pada 27 september 2012
Pukul 7.52 pm
Seberat 2.735kg.

Now baby dah tak se putih itu... masih terang gelap lagi..... lom pasti putih ke sawo matang ke... mak itam ke heee.... tapi mata ikut cam ayah dia sepet.

Kalau tanya pengalaman bersalin?...
4 kali melahirkan, termasuk arwah baby iman.... keempat-empat lain rasanya....
Tapi ku rasa... si princess ini paling lumayan sakitnya :)

Syukur dipermudahkan Allah. Dr yang memang susah nak wat keputusan induce, akhirnya mengalah dengan rayuanku.....
Appointment kul 8.30am kat spital... kul 9 lebih sikit baru ku sampai heee....
Almaklomlah.. nerbes pon ada.. isi pewot dulu kenyang-kenyang... angkat beg yang dah sebulan awal ku siapkan....

Sampai pat spital, masuk bilik saringan....check jantung baby. Dr check jalan. Masih lom buka, baby pon masih tinggi lagi.... Dr masukkan ubat utk lembutkan pintu rahim.

Kul 10 am dah terasa contraction.... 5 minit skali, cuma tak terasa sangat sebab dapat injection kurangkan sakit....bukan epidural ya, just inject biasa.
Duduk berejam jugak la, sebab bilik lom siap. Oh ya, rezeki kami, dapat bilik single. Bilik siap dalam kul 1 lebih, kami pon ke bilik la sementara nak tunggu jalan buka. Menurut nurse kat situ, mungkin pukul 6 pagi esoknya baru buka kalau mengikut pengalaman.
Tak lama kat bilik, kena panggil ke labour room, check semula jalan, baru 3cm.
Ku suruh suami balik dulu... kesian dia penat kan... kalau masa aqilah dulu, dari 3 cm nak ke 10 cm bukan main lama....
Dalam kul 5 lebih tu, contraction dah bertambah kuat.... Nurse check, dah buka 4cm. Dia suruh ku ke labour room. Cepat2 ku kol suami, datang balik ke spital....dah nak bersalin!

Pengalaman kali nie tak se best macam masa muhd dulu.
Nak tau kenapa?

  1. Dah sakit cam nak rak, nurse baru masukkan air pat anus suruh buang air besar. Pastu suh aku cepat2 kuar dari tandas... bila aku besarkan mata masa kuar dari tandas, dia boleh pulak kata "jangan la besarkan mata"..... aku jawab sambil ketap gigi "lain kali kalau nak suruh berak, masukkan ubat awal2.... jangan dah sakit baru sibuk suruh berak"... eeeeee geramnya akuuuuuu!!!!!..... dah tu, dia suruh aku mengiring, sambil sebelah kaki kena gantung, di suruhnya aku berak pat atas katil... mana ada yang nak kuar lagi, dah tentu aku dah membuang awal pagi.... nak aje aku sepak nurse ni.
  2. Dah aku sakit nak meneran, si Doktor pulak buat spoilllll..... ada ke sambil suruh aku teran, dia boleh pulak buat ceramah kat trainee kat situ.. membebel-bebel....lama jugak dia bebel cam mulut belukang..... nak jugak aku maki Dr nie... cuma sebab masa depan aku kat dia kan, karang aku maki, dia gunting aku jadi cam bunga rampai habesss aku!!.... cuma yang mampu aku cakap "Dr pleaseeeeeeeee".... itu sahaja hukhukhuk.... kalau ikut garang aku, dah lama aku maki Dr tu.... tak profesional langsung!!
  3. Kalau lahirkan anak no 1 dan 2, malam lepas kita melahirkan itu, baby kat nursery... kali ini, dorang suh susukan anak.... takkan aku nak menolak kan. Anak aku tuuuu... dahlah susah nak kuarkan.... sakit woooo... baby kuar kepala senget... sedap Dr tu gunting..... Maka, aku pon amik la baby ku. Nak tau apa yang berlaku??? si princess ku ini kuat menyusu!!... walau belom ada susu, sepanjang malam dia nak menyonyot...lepas aje mulut dia, start dia menangis. Baru aje aku tengok dia lelap, aku pon letak ler, baruuuuu aje letak, dia start dah gesek gitar karen huuuuu... sepanjang malam aku tak dapat tido... dengan perut masih contraction tak abes lagi kesan dari ubat yang diberikan. Perut masih bengkak batu meroyan. Kesan jahitan sakitnya ya ampun.... azabnya rasa.... walau katil tu boleh adjust turun naik.... tapi, dengan rasa bersalah sebab berbunyi, kesian suami nak tido, dahla dia tido pat kerusi. Kalau boleh nangis, dah lama aku nangis!!
  4. Masa kemas beg utk bersalin. Ku terlupa nak letak biskut ke.. apa ke utk dimakan. Masa dah contract tu, dah tak lalu nak makan kan.... abes aje bersalin, malam tu.. aku suami isteri kelaparan... cafe bawah dah tutup... suami dah tak larat nak kuar.... maka tahan aje laaaaa sepanjang malam laparrrr...... sungguh tak best!!!
Banyak-banyak Dr, ku rasa Dr toha yang paling best dalam pengendalian bersalin.
Cuma tak best sepanjang-panjang check up yang kena mengadap Dr lelaki.
Tak best sebab kena tunggu berejam-rejam paling singkat 4 jam nak wat monthly check up.
Tak best sebab hospitalnya sangat tak profesional dengan nurse yang aku was-was.
Dan akhirnya, aku lupakan toha dan beralih ke Dr perempuan.

Sehingga sekarang, baby ku ini kuat menyusu... bayangkan, sejam sekali dia gesek gitar karen nak susu... sambil susu, sambil berak... pampers yang 52 pcs tu dah nak abes dah.. baru 5 ari. Badan aku pon dah sakit nie... bayangkan sejam sekali kena bangun susukan anak, kena cebokkan dia lagi... sabar...sabar.... baik siang ke malam ke... rentak dia sama aje huk huk...

waaaah, sedap dia tido,tapi jangan terpedaya.. kejap aje... jap lagi dia start dah cam anak burung mintak makan.....tangan ku bagi peluang lepas dari bedung... kesian, kalau asyik kena ikat aje hehehehe...... 
Alhamdulillah, sebab baby kuat menyusu dan berak... dia takde kena kuning.

Now berpantang....

Kalau zaman dulu, tak bagi pakai kipas kan....
Dulu duduk kat kampung, pokok banyak... rumah kayu banyak tingkap...
Ini kat taman perumahan, dinding batu... tingkap sikit.. mau kena kukus kalau tak pasang kipas.. maka, aku memang berkipas!!....

Kalau zaman dulu, tak bagi minum air kan......bagi segelas aje sehari...
Cuba bayangkan, sejam sekali anak minta susu.... kalau tak minum air, mana nak suply susu kat baby... mau aku kering mati kehausan... pastu aku takmo kejadian sembelit. Maka aku memang minum air!..

Suruh makan lempuyang ke, pegaga ke.. aku memang akan makan dengan jaya nya....
Suh makan jamu memang aku suka... nak jaga badan kan.....
Tapi bila asyik2 baby berak aje..... sambal lempuyang dah ku stop dulu, kata emak tengok dalam 3 hari. Dah 2 tahun aku tanam lempuyang itu....dengan tujuan dalam pantang.. hope baby tak kalah.
Jamu dari 6 biji sehari, aku ambil 4 aje.... pastu dah tinggal 2 biji.... nie pon kena stop jugak ler..... 
Anak oh anak.. harap kamu tak kalah dengan jamu.... ibu nak makan jamuuuuuu.... badan nak pakai lama oiiii.... sayang suami la katakan hehehehehe.....

Ubat moden aku masih makan. Vitamin on. Susu alpha lipid on. Pati haruan+gamat yg sendayu tinggi masih on.

Paling nikmat masa dalam pantang nie kan, biskut rendam dalam air milo. Mak aih, ketagih beb.. takut gak, sebab pakai susu manis.... takut gemooook!!!...

Memalam, dengan tak dapat tido dengan jayanya.... sejam sekali beb, dan selalu tak sampai sejam pon kerap berlaku... perot aku pon lapar... maka, cereal 3 in 1 pon aku godak... karang perot masuk angin, dengan baby2 skali sakit pewot....

Hope aku tak gemoooook!!!!......

Okeh.... dah lama aku mengadap lappy nie... baby tido dengan nyenyak.. tapi nie masih awal lagi... hope baby tak banyak bangun malam nie... dapat 2 jam sekali pon dah ok daaaaaaaah....

Anyway, anyhow.... syukur ya Allah... 
Dah selamat dah....

sekian, wassalam.

1 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah dah slmt... Tahniah.. Baby comel, leh la booking wt menantu...huhu