Wednesday, October 24, 2012

Keluhan vs Kesyukuran

Salam....

Tak pandai nak basa basi... intro yang hebat-hebat... memang gagal menulis dengan baik heeeee.....

Itulah.... ari ini ari ke 28 berpantang....

Malam semalam, bayi ku ada sedikit melegakan, dengan tidur dan bangun sejam sekali....tanpa rengekan dan tangisan kerana sakit perut barangkali... sudah bermacam cara ku lakukan untuk menghilangkan kembung perut bayi ku, sudah banyak eksperimen mencari makanan apa yang salah ku makan sehingga bayi ku kembung.... namun bayi ku nampaknya masih sama mengalami masalah sakit pewot.... kesian dia, bayi sekecil itu, memang patut menangis pabila perut sakit....

Kelegaan malam yang agak tenang rupa-rupanya tidak lama... dari pukul 6 hinggalah ke pukul 9.30 pagi, bayi ku menanges lagi... kesian dia... pabila ku tuam dengan napkin yang ku sterika, baru lah nampak dia nyenyak dalam tidur, atau mungkin sudah terlalu mengantuk....

Dari mandi dua kali, sudah ku kurangkan ke sekali sahaja minggu ini. Mana tau kalau-kalau sejuk selepas mandi menyebabkan bayi ku kembung perut. Juga waktu mandi sudah ku tukar ke tengahari...Kesian dia, musyuk baunya.... tapi takpe la... itu yang menjadi kerinduan nak cium banyak-banyak kali..... hehe

Syukur bayiku tidur lena waktu lepas ku mandikan tadi... dapatlah ku menumpang tidur selama sejam setengah.... waaaaaaaah, terasa puas sangat, dah lama tak merasa tidur yang begitu lama dan nyenyak.... syukur ya Allah...

Kadang-kadang kita sebagai manusia.. adakala hati mengeluh.... ye la, tidur yang dulunya ampuh dan damai, tiba-tiba menjadi tidak kecelaruan... dengan tubuh badan yang belum pulih selepas melahirkan, macam-macam rasa yang di alami.... cuma pabila memuhasabah diri... Ya Allah, berdosa nya aku...
terlalu banyak nikmat yang tidak ku nampak, hanya nampak tidurku yang tidak lagi teratur dan aman damai.... sepatutnya aku bersyukur.... dikurniakan bayi yang cukup sifat, tidak berpenyakit.... mungkin sedikit ujian dengan perut yang senantiasa kembung.... pabila ku renung-renung kembali, sepatutnya aku perlu banyak-banyak bersyukur.....

Bersyukur dengan perkembangan bayi...

  • pipi sudah semakin montel...badan yang semakin berisi... leher pon dah tak nampak, dagu dah ada dua hihihi...berkat susu ibu heee..
  • kulit bayi yang sihat, cuma sudah tidak secerah sewaktu dilahirkan, genetik ayahnyer hiii
  • rambut sudah tumbuh, cuma belum sekata, kesan cukur bantal dan belum sepenuhnya tumbuh.
  • bayi dah bijak, mengenal suara ibu... bila dengar suara ibu, dia reda dari menangis dan menunggu ibu merawat, samada memberi susu, mengganti lampin, mahupun mengangkat dia....
  • bayi juga seronok ketika di urut dan dilumur minyak telon selepas mandi... sambil ibu berselawat syifa, bayi menurut setiap apa yang dilakukan ibu....
  • bayi suka tidur mengiring seperti ketika disusukan.... comel kan, cam orang besar...
  • bayi juga seakan sudah memahami apa yang diperkatakan oleh ibu, kakak mahupun abang....
sayang ku pada bayi ini tidak terhingga.... ikatan antara ibu dan anak tidak berbelah bagi.... hampir sepenuh masa aku bersama dia... berjauhan hanya tatkala ku mandi dan ke tandas sahaja... sambil makan pun, ku hadap anak ini...

* tipon emak tadi.... emak rindu Aisyah... emak cakap, bila buka pintu bilik kami, bau baby Aisyah (kami balik umah emak weekend lepas), emak terpandang-pandang Aisyah pabila melihat bantal yang Aisyah guna untuk mengiring sewaktu tidur.... emak tutup kembali pintu bilik, tak mau bau Aisyah hilang... nanti emak masuk lagi bilik utk bau Aisyah.....nanti kalau kami balik lagi, emak nak Aisyah baring di tilam emak, supaya bau Aisyah melekat kat tilam emak, agar rindu emak terubat.... 

Terharu bila dengar emak cakap camtu tadi, ye la, emak kat umah aku sehingga hari ke 17, emak la yang memandikan Aisyah sepanjang-panjang di rumah ku.... waktu malam juga, emak lah yang tau camne kerapnya Aisyah bangun, menangis, menyusu dan beyak.... ada satu malam tu, dek kerana kesiankan diriku yang betul-betul mengantuk, diiringi dengan batuk.... emak mengambil alih menjaga Aisyah hingga jam 3 pagi.... kesian emak, kesan dari itu, dua hari emak sakit pinggang... ye la, emak kan slip disk... mana boleh renyah-renyah.... itupon emak ada hati nak jaga Aisyah bila aku dah start keja sok.. emak oh emak... kasih dari anak ke cucu.... besarnya jasa emak....

sekian... wassalam...


2 comments:

Mama Mirza said...

Alhamdulillah.. bila kita ingat untuk bersyukur kembali itulah nikmat terindah diberikan oleh-Nya.. disuratkan perjalanan dengan kembali mengingati Yang Satu... semoga sakit perut Aisyah hilang ya..

Ibu kita.. takkan ada galang gantinya.. kasihnya takkan pernah kita terbayangkan.. walaupon bila kita semakin berumur.. dan ibu lebih lagi umurnya.. :)

Cikgu Nana said...

thanks mama...

tengah memupuk kesabaran... mendidik hati bahawa tidur yang lama bukan lagi hak ku.... Alhamdulillah, mulai adapt dengan keadaan... InsyaAllah.