Monday, November 28, 2011

Makanan & Makanan lagi.....

Salam....cuti skolah telah bermula....kerja masih lom hantar lagi...kepala masih sesak dgn keja yang lom siap....hukhukhuk.....

Walau apa pon...makan tetap makan heeeeee

Ini siput gong-gong....kami panggil. Juga laku panggilan itu di seafood.
Biasanya nak ilangkan mengidam, di nasi lemak senibong ada jual rm15 utk 1/2 kg. Masak cam di bawah ini.

Masak cili bersos....

Siput ini nostalgia bagi saya.... dedolu, akan membeloskan kaki di lumpur air masin terutamanya di seri bayu teluk sengat utk mencari siput ini....
Tatkala cuti semester masa matrix, saya akan request pada ayah "ayah, jom cari gong-gong"..Nanti ayah akan buka kalendar kuda utk tgk tarikh melayu bagi check keadaan pasang surut air di laut. Kemudian tarikh akan di set utk cari siput ini.... Demi kegemaranku ini, sanggup bermain dengan lumpur utk makan siput ini.
Tapi, itu semua hanya tinggal kenangan.... ayah pon dah tak kuat....saya pon dah beranak pinak..... Utk membelos-beloskan kaki di lumpur tidak lagi menjadi agenda...
Skarang ini, jika nak makan, beli di seafood.

Nak lagi pure....rebus saje...cicah sambal kicap yang diperah limau kasturi....aduuuuuh!!!! terbaeeek!!!...

Gong2 rebus.

Gong2 di atas version di rumah kak ton....kebetulan ada kawan abang ipar yang cari dan jual dengan harga rm8 sekilo...dapat 4kg...makan sorang sikit sebab ramai...tapi seronok!...

Hari ini, saya tempah 5kg. Makan ramai2?? oh tidaaaaaak....saya makan tiga beranak sahaja heeee....saya dan aqilah makan paling banyak......Aqilah memang suka sebab dari dalam kandungan lagi saya memang mengidam nak makan siput ini heeee......masa tu mahal, sekilo rm16 utk yg mentah, sanggup cari di seafood tg puteri utk lepaskan mengidam..:)

Okeh....dah melantak 5kg.....puas heeee.....balas dendam, selalu makan pat seafood sikit2 je kan...arini makan puas2. Bukan itu saja, kebetulan ada org jual ketam skali tadi kat kg kak ton....ketam bangkang juga menjadi menu kami malam ini..syukuuur murah rezeki malam nie....

Okeh...itu version seafood.. Tengahari tadi buat kek ini lagi....kek yang penuh hantu huuuu.....
This time....caramel perfect!...see...see....



Masih bermain dengan warna.....sebenarnya utk kawan yang mengandung...tapi dia keberatan nak ambil di umah saya, dan saya pon tak sempat nak ke JB....kek ini menjadi rezeki kak ton...

kali ini 4 warna saya adunkan.....see see....betul2 kek karamel pelangi :)

4 warna menjadikannya pelangi petang..... oh seronoknya!

Okeh....kek itu dah selamat di rumah kak ton, harap anis anak sedara saya suka makan...tadi jek pon dah 1/2  di makan....

Oraittt.... sekian, terima kasih...perot saya sgt kenyang burpppp...ops sorry... hihi

3 comments:

Asmida said...

Nampak cantik jer kek ko tu... lebih2 yg bulat lagi tue.... tapi aku lagi suka kaler yg terang sikit tue... nampak cantik!...

~ Siput nie aku belum pernah makan lagi.. belumlah pulak teringin.. best jer dengar ko makan makanan exotic cengini... best2...

Cikgu Nana said...

Kaler2 dia yg paling terang masa yg 1st wat...yg lain effect camera jd bright kaler dia....

Yg baru nie kale dia cam tu la....aku suke yg soft2 gitu...yg pekat2 sgt, takot nak makan heeee....

Siput nie aku kenal Dari kecik lg...ayah aku kan suka gi laut jaring ikan....siput nie kat lumpur... :)
arini sambung lagi makan hahaha...sampai dah takmo rasa... Betul2 puas heeee.....

Asmida said...

yup..... kalau aku pun menda yg jarang2 jumpa nie.. aku makan puas2 pas tu dapat lah cuti lama sket tekak nie... kalau tak mau asik nak mintak jer... he h heee