Friday, November 11, 2011

Saya masih trauma

Ya saya masih trauma....

Tahun lepas, saya mengalami kompilasi yang agak teruk @ memang teruk ketika kehamilan yang ketiga. Kehamilan kembar di mana satu lagi kembar dikategorikan sebagai vanishing twin.

Ketika mengharungi dugaan demi dugaan juga kesakitan, malahan karenah tempat kerja juga klinik mahupun hospital.....saya lalui dengan sabar..percaya akan kuasa Allah....tiada setitik air mata pun yang tumpah melainkan ada sekali saya menangis kerana doktor di klinik yang saya check up tidak mahu endorse mc saya. Sedangkan waktu itu saya sudah menunggu hampir 3 jam....sedihnya rasa hati....
Tetapi, yang saya kesalkan, rupa2nya mc itu diguna pakai kerana datangnya dari hospital pakar walaupun hospital swasta.....setelah saya sihat dan kembali ke sekolah, barulah mereka mengakui bahawa mc itu diterima....sungguh saya terseksa!

Kalau dulu, saya begitu teruja dan ghairah apabila ada buah2an yang kembar.....contohnya pisang ke...saya akan cepat2 makan dan berdoa supaya dikurniakan anak kembar...
Tetapi sekarang, saya begitu takut dengan pisang kembar itu...sehinggakan saya buang pisang itu kerana tidak mahu lagi anak kembar....serik sangat!...betapa traumanya saya....

Kalau dulu, saya tidak kisah hamil....tetapi sekarang, saya begitu takut untuk hamil....terasa fizikal tidak kuat lagi seperti dulu....pinggang saya selalu hint yang berupa sengal2 dan tidak boleh silap sikit, pasti akan sakit...walau bukan sakit yang mencengkam...namun saya memang tidak selesa.
Mungkin kerana sewaktu kehamilan yang lalu, terlalu banyak injection yang diberikan untuk menahan contraction bagi mengelakkan baby keluar.....

Setelah pulih, baru saya tersedar, betapa banyaknya darah yang keluar ketika itu....cuma waktu kejadian, saya kuatkan hati dan minda...percaya ada malaikat yang mengiringi ibu hamil dan Allah maha berkuasa. Jika diingat2 rasa macam tidak mahu lalui lagi...bayangkan setiap masa saya menggunakan pad...dan pad ini bukan heavyflow pad...tetapi urin pad!...pad untuk orang yang mengalami kegagalan mengawal air kencing.....so imagine, betapa banyaknya darah yang keluar sehingga saya perlu menggunakan pad yang tebal, lebar dan panjang.....
Ada ketika, darah yang keluar bagai air paip....tidak boleh tertahan2...dengan lajunya keluar dan meleleh2 membasahi lantai.....waktu itu, hanya mampu duduk di bilik air sambil mengajukan shower bagi menolak darah yang membasahi lantai.....

Setiap kali hamil, saya memang akan mabuk teruk.....tetapi mabuk itu tidak menghalang utk saya hamil utk kali ke dua....Tetapi, mabuk ketika membawa anak kembar...lagi teruk rupanya dari yang pertama....
Saya rasa macam tak sanggup lagi dah.....

Begitu teruknya saya ketika ini.....saya yang mengada-ngada ke?...huuuu
Banyak yang saya runsingkan...macam2 la....kompilasi sewaktu bersalin la...keadaan anak yang bakal dilahirkan lah...dah bersalin, sape nak jaga saya masa pantang sok (emak dah tak kuat)....nanti baby tu siapa nak jaga (babysitter)...bila ada baby dah susah nak bergerak, banyak masa utk baby dan boleh ke saya menghandle semua keja rumah sekaligus....sekarang nie saya mengajar budak lemban (kurang pandai), saya runsing jika anak saya terikut sama macam itu....sampai begitu sekali! teruknya saya.

Apabila mengenangkan anak saya baru dua orang, kesian pula mereka apabila besar kelak....macam saya ada 5 orang adik beradik, sekarang nie ada kakak nie, ada kakak tu...ada adik....banyak boleh dikongsi bersama...kalau difikir-fikir, saya perlu berkorban untuk melahirkan seorang lagi umat muhammad di muka bumi ini....

Banyak betul alasan saya....adakah hendak seribu alasan tidak hendak seribu dalih???

Banyak betul dalih dalam hati saya....
Kenapa saya berfikiran sebegini?...adakah suami saya mendesak?..tidak, dia tidak pernah menyuarakan hasrat untuk memiliki anak lagi....
cuma, saya yang masih kefikiran.....dua sahaja kah anak saya?...siapa yang akan tolong memandikan dan mengkafankan saya sewaktu saya sudah tidak bernyawa esok??? Siapa yang akan tolong angkatkan keranda saya sewaktu jenazah saya hendak disemadikan???....berapa ramai anak yang hendak mendoakan saya ketika saya sudah berada di alam barzah???

Sekiranya saya cekalkan hati..semoga Allah membantu saya...membantu meringankan sepanjang kehamilan saya....Semoga Allah membantu sewaktu proses kelahiran....semoga Allah memberi saya zuriat yang sempurna sihat bijak dan comel. Semoga Allah membantu saya sewaktu dalam pantang. Semoga ALlah membantu saya memelihara dan mendidik anak2 yang telah diamanahkan ini dengan sempurna...semoga Allah membantu segala-galanya....Amiiiiiiin.

Di saat ini...banyak kerisauan yang bermain di hati dan minda saya.....ya Allah berikanlah aku petunjuk ke arah jalan yang terbaik...amin.

1 comments:

Mama Mirza said...

sesetengahnya setelah melakukan segalanya berserahlah pada-Nya.. jangan berfikir yang bukan-bukan.. dan ingatlah.. kun fa ya kun.. tiada apa yang mustahil bagi-Nya... sebelum ini susah bukan bererti akan susah selamanya.. terkadang memang Yang Berkuasa berikan guruh kilat dan badai.. sebab Dia nak berikan pelangi yang indah dihujungnya.. bersabarlah rakanku.. semoga perjalanan dipermudahkan.. terkadang kita tidak ada anak yang ramai.. tetapi mungkin ada ramai 'anak-anak' lain yang mahu mendoakan.. begitu juga aku.. Dia uji aku.. tanpa rahim.. tanpa peluang untuk ada anak perempuan.. tapi aku masih terus berdoa.. kerana aku yakin.. Dia pasti mendengarkannya.. Dia juga Maha Mengetahui.. bila Dia akan menjawab doaku.. aku juga pernah berburuk sangka terhadap-Nya.. semoga taubatku diterima.. :)