Wednesday, October 5, 2011

Dah setahun dah....

Apa yang dah stahun nie?... Nie ha...kali terakhir saya buat kek cokelat nie tahun lepas ya....
Diulangi....tahun lepas hihi.....tahun lepas sewaktu ada adik junior cikgu pat skolah tu masih sama2 sebumbung...asyik2 dia suh wat kek cokelat nie...dia kata amaaaaaatlah sedap, tak sama dengan yang orang lain punya....bila saya buat, dia pasti akan berebut makan dengan suami dia.....

Memang sedap, saya memang akui kek yang ini memang sedap bukan sebab saya buat ya....ini sebab adunan yang ada dalam kek ini...

Aduuuuuh...cari2 semula pat google dah tak jumpa pulak resipi yang saya amik tu....
Ini saya amik dari laman web tahun lepas....
antara bahan yang dia campur adalah susu coklat segar dan sedikit nescafe....
toppingnya pula menggunakan koko van houten....

bagi saya bahan2 yang di atas menjadikan kek ini lain sedikit dari yang biasa2 kita makan....dan modalnya agak besar sedikit memandangkan perlu membeli susu coklat. koko van houten tu yang sekarang nie dah jadi 7 ringgit lebih!! terperanjat saya...sedangkan tahun lepas cuma 5 ringgit lebih jek .....

Kenapa tahun lepas kali terakhir saya buat??...meh tengok sebabnya...
  1. azah dah pindah sekolah lain, tiada lagi pujuk rayu menyuruh saya buatkan kek yang saya jual dengan harga yang sangat rendah sebab saya tak reti nak berniaga...kira tolong buat jek....
  2. bibik dah balik indon dekat setahun dah....jadik, takde sape nak kemas segala macam pekakas yang saya dah kotor dan kecahkan heeeeee.....sekarang nie kena kemas dan basuh sendiri, jadi mau ingatlerrr....yang sebenarnya saya malas nak sepahkan dapur dan kena kemas semula heeee
  3. kek itu kalorinya sangatlah tinggi sebab macam2 yang ada pat dalam tuuuuuu......bila saya sukeee sgt kek nie, maka saya adalah orang yang paling banyak makan hahahaha.....jadi mengelakkan saya banyak makan dan menjadi gemok gedempol maka saya takpayahlah buat ya....heee
Okeh, begitulah kisahnya kenapa dah stahun tak buat kek nie....
Resipi nanti lah ek....saya ada meeting kul 12 nie...ada masa saya kongsikan bersama...tak sempat nak menaip. Buat sementara nie..meh tengok yek kek coklat yang sedap tu....

bekas yang atas, separuh bawa ke sekolah..separuh lagi tau la kan sape yg makan hahahaha
bekas yang aluminium pat bawah nie bagi pada babysitter....

jom makan kek....nyummmyyyyyyyyy.....

Kek itu tidaklah saya makan sehingga habis dalam satu masa yang sama....saya ulang2 makan dalam masa beberapa hari.....kali nie saya telah menggunakan sukatan menggunakan cup (cawan) yang standard....
selalunya saya menggunakan cawan di dapur...
meh kita tengok toy baru saya....dah lamaaaaaaaa jugak beli, baru pakai nie...

ada yang dari plastik tetapi saya memilih yang ini. Harga 13 ringgit lebih kalau tak silap.
now, toy ini menjadi antara barang kesayangan saya......
sukatannya lebih banyak dari cawan di dapur...sebab itu saya dapat dua bekas seperti gambar di atas.

sekian, laporan kek cokelat lembab yang sedap nie....:)

0 comments: