Monday, October 10, 2011

meh buat kek lagi

Tekak saya masih belum memberikan kerjasama arini, kepala yang berdenyut2 juga masih ada, tengkuk yang sakit pon sama....Ya Allah....berikanlah aku kesihatan yang baik.

Dalam pada tak sihat semalam, dek kerana dah beli pisang dan pisang tu tak laku2 oleh anak2 dan suamiku....

dah teringin nak wat kek pisang berbulan2 lamanya....
tengok step dan cara memang mudah dan tidak cerewet....
kebetulan pat dapur terdapatnya semua bahan2 yang diperlukan...
jadik...gerakkan jugak badan utk wat kek nie sebelum pisang rosak.

so, lepas bergantung kepada ubat2an semalam...hilanglah sikit rasa terseksa tekak dan badan yang sakit...godakkan jugak kek nie....

excellent!

apa yang excellent? heee....kemenjadian dari segi kelembutan dan lagi sedap dari yang pat kedai.
cuma.....terlalu manis....mungkin kerana saya tidak kuat manis...ataupun pisang dah manis ditambah dengan gula secawan....yang lain semua ok..

Boleh buat lagi next time...kena kurangkan gula, setengah cawan pon ok dah rasanya...bagi saya yang tak berapa suke kek yang manis2 nie....

amik resipi pat my resipi...nie saya amik dari sana....saya guna pisang berangan dan minyak jagung. Garam tu sikit jek letak....soda pon sama....tak menggunung, tetapi paras2 jek sudu kecik.


Bahan-bahan ( - )

  • 4 biji pisang sederhana besar
  • 3 biji telur sederhana besar
  • 1 3/4 cawan tepung naik sendiri
  • 1/4 cawan tepung jagung
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan minyak
  • 1 sudu teh bicarbonat soda
  • secubit garam

Cara-cara

  1. Pukul telur dan gula hingga kembang
  2. Masukkan pisang yang telah dilenyek dan gaul
  3. Kemudian masukkan tepung dan gaul lagi
  4. Akhir sekali masukkan minyak dan kaup balikkan adunan hingga sebati
  5.  Masukkan dalam acuan yang telah disapu sedikit margerin dan dialas dengan kertas minyak
  6. Bakar hingga masak selama 45mins dengan api sederhana atau pastikan kek telah masak dengan mencucukkan lidi dan jika lidi bersih bermakna kek telah masak

Bagi yang amatur macam saya nie...bolehlah mencuba kek yang mudah ini ya....kompom kemenjadiannya....selamat mencuba!

3 comments:

Asmida said...

TQ share resepi.. walaupun mudah ku percaya kan suatu masa... sang suria kan menjelma juaaa.... ops!!!!... salah lilik pulak... aku percaya buat masa nie kompom aku tak buat... nantilah tunggu dapur aku cantik baru aku buat.... ha ha haa..... (Alasan semata2...)

Cikgu Nana said...

tunggu dapur cantik lagi tak buat huuuu...sebab takut dapur kotor hahahaha.....
Nak buat, buat jek la as...takmo buat takpe....kedai banyak heeeeee....takpon tunggu edot bawak hahahahaha

Asmida said...

ha hahaa.... dapur dah cantik sayang pulak ek nak guna... tapi dapur tak cantik semangat tu agak kuranglah... ha haaaaa... betul2.. kita tungguuuuu edot!...