Sunday, November 18, 2012

Cuti Sekolah

Salam....

Selamat bercuti kepada semua budak2 sekolah, mak-mak budak sekolah, cikgu2 skolah, driver2 van / bas skolah.. segala yang berkaitan dengan sekolah...

Saya masih dalam cuti... cuti bersalin...
Huh! rugi okeh.. cuti dalam cuti...
So, kalau saya bergumbira tidak mengambil kisah hal ehwal sekolah adalah wajar ya kerana saya masih dalam cuti bersalin...
So, saya belum menikmati sepenuhnya cuti sekolah, melainkan cuti sebagai emak yang anaknya bercuti tak perlu disiapkan utk ke sekolah hehehehehe.....

well,
kalau zaman dahulu, mak ayah kita tidak lah sibuk nak bawak kita berjalan ke bercuti ke balik kampung ke.... sebab zaman dulu, kita penuh dengan aktiviti... main baling bontot ayam, main pondok-pondok, main masak-masak, main kawin-kawin, main rounders, mandi paya...dan macam2 lagi aktiviti. kalau seharian kita bermain pat luar rumah pon, emak dan ayah kita tidak marah kan... tidak la sibuk mencari kita ke mana, sebab zaman dulu selamat... tidak la ada kejadian culik....rogol... dan hape2 lagi la yang menjadikan keadaan tidak selamat.

Zaman sekarang, anak nak main kat dalam pagar pon... aduuuuuhai, kecoh memangga pagar....
Belum anak nak main luar pagar.... bising mulut tak bagi sebab takde kuasa nak menunggu anak di luar...
Ada basikal pon, tersadai sahaja sebab ibu tidak mahu meneman anak bermain di luar....
Kesian anak-anak zaman sekarang, pergerakan begitu terhad...terutamanya yang duduk di rumah-rumah taman...

Oleh itu, sekiranya musim cuti sekolah...maka, akan rasa bersalah la ibu bapa jika tak bawa anak-anak berjalan atau bercuti... Apatahlagi sekarang ini, segmen-segmen yang ada di tv memaparkan tempat2 menarik untuk dikunjungi. Anak-anak pun, "jom ibu...jom ayah kita pegi"

Tidak perlu pergi jauh, anak-anak saya cukup la.... gelisah duduk di dalam rumah sekiranya tidak di bawa keluar.... tak kisah la, janji keluar.... kesian kan dorang... kena kurung dalam rumah...
Kadang-kadang saya bising.... asyik tengok tv, main game....tengok tv main game...
Ini kata ayah saya "dah ko kurung budak-budak tu, biarlah dorang tengok tv"
Ye tak ya jugak kan... apa lagi aktiviti yang dorang boleh buat....
Saya terlalu risau... ya sebagai ibu, saya sangat risau kan keselamatan anak2.. selalu saya cakap pada mereka "kalau hilang, kat mana ibu nak cari???".
Ya Allah, selamatkanlah anak-anakku walau di mana mereka berada....
Saya juga berdoa, agar dikurniakan rumah yang ada tanah utk anak2 bermain dan saya bercucuk tanam sedikit sebanyak....Amin.

Khamis lepas, anak2 dah merequest nak ke petrosains..nak ke underwater... nak ke kl tower.. nak itu nak ini....aduuuuuuuhai.... masalahnya, ibu dah nak muntah ke tempat2 itu.... dah berulang-ulang kali, dah naik jemu... namun anak2 tidak rasa jemu....

Maka ibu mempropose utk ke zoo.... "hak eleh, zoo???"
Ye la... kita yang dah dewasa nie memangla takmo nak ke zoo...
Tapi bagi budak-budak...yeahooooooooo....

Jarak yang sangat dekat, tak sampai 1/2 jam dari rumah....
Alhamdulillah, kami sampai ke zoo negara...

beli camera besar, canggih...last2 tipon ajek yang larat nak diangkat heeee....
ini bukti kami dah sampai sini....

dah itu aje gambar hahahahaha.....
ada lagi, pat hp suami....suamiku yang ketika ini sudah berada dibumi perancis....de la paris...
nak ikoooooooooooooooooooot!!!!.....

Anak2 begitu gembira... sangat gembira... dapat berjumpa sedara hahahaha.... sedara ke?? ish3... nehi nehi...lagi gembira sebab di zoo negara ada terdapat underwater....jimaaat duwet ibu dan ayah takyah gi underwater klcc...

 adik muhd si pencinta fauna... sangat gembira ketika di zoo

 ini bukti baby princess aisyah dah sampai pat zoo negara hihihi....

Satu aje yang saya puji....adanya akuarium yang panjang dan menarik utk dilihat anak-anak...
Yang lain, saya sedih kerana itu adalah zoo yang membawa nama negara....
Berbanding zoo di negara kota singa yang pernah saya lawati... keadaannyat sangat-sangat jauh berbeza...
Sedangkan, bayaran juga dikenakan dengan nilai yang bukan murah...

Apa pun... anak-anak gembira dapat tengok binatang...
Ibu dan ayah juga turut gembira...

Jalan-jalan yang sangat efektif.. keluar lepas zuhur... balik kul 6 lebih, dah siap makan skali...
Nie yang saya makan...


dengan effect flash... ini burger kelihatan sungguh sedaaaaap...
dah, puas dah ati... dah try single, dah try double...
single lagi best sebab dapat terasa sos cili... bila dah tebal cenggini, terpaksa makan daging pat atas tu dulu, dan tak terasa sosnyer.... baru boleh makan yang pat bawah... daging yang sangat tebal, alhamdulillah kenyang sangat-sangat... sampai tak abes, bungkus, bawak balik umah, sampai esoknya baru abes makan....heee



Okeh, selamat bercuti....


0 comments: