Tuesday, November 6, 2012

Hidup Berjiran

Salam....

Arini dah 41 ari berpantang... another 3 days...
Tapi apa yang nak di stress kan....
Saya dah makan coklat...saya dah makan kek...saya dah gi banyak gak la tempat dgn pelbagai urusan...
So, ok la... nothing to be stress out... Cuma Baby Aisyah sahaja yang kadang-kadang dia takmo letak, dukung salah....susu takmo... tapi, kena banyak2 syukur sebab kejadian itu tidak mengambil masa yang berejam, kemudian dia dah boleh tido dah....

Saya suka keadaan ini....
Baby Aisyah tak tido, dan dia tengok muka kita, dengar kita bercakap-cakap dengan dia.... dan bila nak bagi susu, baby tengok muka saya dengan penuh excited dengan muka yang gembira..... Owhhhh sangat seronok!..

Malam semalam dan berlanjutan hingga ke tengahari tadi.... baby Aisyah tido dengan lena...
Tetapi, petang nie... dia dah merujuk kepada keadaan seperti perenggan pertama... sewaktu saya menaip ini, baru dia tidur lena sikit....

Lorr... apa kaitan dengan hidup berjiran? hahaha... lari tajuk... kalau exam nie, kompom gagal....

Nie ha, alkisah 3 jiran saya yang saya sayang, selang 2 lorong...walau agak jauh, tapi mereka adalah orang2 yang pertama saya kenal sewaktu pindah di kawasan ini.... mereka nie, sorang 50 an, sorang menghampiri 50, sorang lagi awal 40. Mereka datang ziarah umah pagi tadi, tengok baby Aisyah...

Salah seorang yang datang tu, tukang wat kuih & kek yang tegar hihihi... tegar merujuk kepada sifu mengajar orang wat kuih & kek... wat kuih & kek dalam skala yang besar.... cuma diusahakan di umah sendiri... dulu ada kedai, tapi dah takde dah skarang... beroperasi sahaja dari rumah... kalau time nak raya, boleh meraih puluhan ribu ringgit bersih....
Dia datang bawak kek marble..... hihihi... masih panaaaaas lagi...
Meh tengok...

dia bagi sebuku @ seloyang kek nie... siap wrap pakai plastik wrapping tue, masuk dalam box kek lagi.
saya dah faraidkan....nie yang tinggal pat umah....
saya dah makan 2 potong dah hiii... kata dorang jiran2ku, boleh makan...
yang sebenarnya nak makaaaaaaaan lagi dan lagi, cuma takot gemok hahahaha...sebab tu faraidkan banyak2... karang, kalau sebuku ada pat umah, habes ku telan sorang2... Aqilah jamah dua cubit, muhd langsung tak makan... so... sape yang makan??? haku lerrr....

Sebagai balasan, saya bagi coklat lolipop semalam.... mereka sangat gembira!!... dan saya masih gembira sampai sekarang kerana melihat kakak yang bawa kek marble itu paling gembira dapat coklat itu... ada yang dapat 3 sebab takde anak pat umah dan ada yang dapat 4 batang. Juga dapat juga lebihan jajan2 yang saya bungkus semalam. Kesian, tak dapat nak bagi yang bungkus utk kawan skul adik muhd sebab saya bungkus cukup2.
Syukur ada coklat itu... sebab saya tak tau nak balas dgn apa... dah la bagi minum air teh bujang sahaja.
Alhamdulillah, ada rezeki dorang....
Saya bersyukur kerana dikurniakan jiran-jiran yang baik-baik....sekian.



# ada sedikit kegusaran, skarang nie kan semua kontrol kan.. tu tokleh nie tokleh makan.. ku bimbang, bila dah boleh makan sok... ku jadik seperti orang yang baru lepas kebuluran... semua nak makan!
Apa yang kita makan bulan nie hasilnya kat badan bulan depan....
Apa yang saya makan sebulan lepas hasilnya sekarang.... saya rasa, saya dah tak sekurus aritu dah...
masa mengandung, saya makan nasi sekali ajek... hasilnya lepas bersalin, saya selim melim....
Lepas bersalin, saya makan nasi 2 kali sehari, saya makan biskut dengan milo dua kali sehari, saya makan cereal lagi.... so???? awak fikir la sendiri... huk!..tak sanggop nak melepaskan fasa-fasa kurus nie huuuuu....

wassalam.

0 comments: