Friday, January 6, 2012

Ada rindu bertamu....

Sibuknya rasa....hehehehe.... poyo sungguh bila kata sibuk.....
apa entah yang disibukkan? entahla yang penting memang sibuk....
dan kesibukan itu menjadikan rumahku sebagai sarang tikus....dengan dalam hati berdoa jgnlah ada tetamu yg datang dalam keadaan rumah sebegini..... bukan pitam lagi..icu terus!.

Ini antara yang aku sibukkan.....hehehehehe selain sibuk-sibuk yang lain....


Kerana kepoyoan aku meleleh-leleh air mata masa menonton ombak rindu, hati terpanggil utk membaca novel pula (alkisah belom baca novel nie).
Sewaktu ke airport semalam, jumpa novel ini di MPH. last unit...cam pisang goreng panas.
Dan berkepitlah aku dengan novel ini..... sambil baca tu terbayang-bayang wajah maya karin dan aaron aziz hahahahaha......
Antara novel dan filem ada perbezaannya..... kalau nak tau sila lah baca sendiri novel ini hehehehehe......

Dapatan aku terhadap diriku ialah...... 
  1. Terkial-kial nak menghabiskan membaca novel ini akibat kekangan masa.....teringat zaman-zaman lebih 9 tahun lepas, sewaktu masih anak dara........ aku boleh tahan duduk berejam mengadap sebuah novel. Sekarang nie......untuk menghadap sehingga habis membaca sekaligus amat payah sekali....banyak betul selingan....itupon banyak mengelat wat kije rumah sebab nak abeskan baca hehehehe........sejak semalam, malam nie baru abes baca.

  2. Lebih menghayati sebab novel nie novel orang yang dah berkahwin. so feeling tu meresap masuk sekali dalam jiwa..... so aku tengah dalam mood bercinta la nie....hehehehe......

  3. Ini novel pertama setelah bergelar isteri.. dan novel ini suami yang belanja.... tq3... lain kali belanja lagi ya heeeee.
Emm...rasanya itu aje la yek... yang pastinya aku bukan penulis yang baik hahahahaha.....

Kisah kereta
Aduh tak abes2 lagi ke?????

Alkisah pakcik yang bininya langgar keta tu dah pon ganti wang yang keluar utk membaiki kerosakan aritu. Syukur sensor tidak rosak...cuma ada sedikit belang bagi aku yang membelek betol2.... ada sedih jugak sebab harta suami.... suami tu harta kita.... maka terasa jugakla kan.....hiiiiii.....
Alhamdulillah..... sikit Allah nak uji..... syukur tak teruk mana.... semoga tidak akan ada apa-apa lagi accident sepanjang kami menaiki kenderaan.... perkenankanlah doaku ini ya Allah...... 
macam fobia jugak, lebih berhati-hati ketika memandu... takut ada lagi yang kurang mahir memandu dan tersilap langkah macam aritu... dan mengajar diri juga agar tak melanggar kereta orang lain.

Kisah kereta ayahku..... dia tipon semalam. 
"tak berat ke ko nak bayar 9 tahun?"
"kalau ayah bagi 10 ribu duit muka berapa bulan-bulan bayar?"
"nantilah ayah fikirkan dulu..... hujung bulan ke baru bagi keputusan....nie orang tengah ramai kat bank sebab ASB".

Ayah nak myvi... dan bagi aku kalau nak myvi biarlah yang 1.5. Paling kurang pun harga 54k.
Takpe la..... selagi ada emak dan ayah, aku ingin berbakti.
Tak kisahlah, duit boleh cari.... ada juga rezeki kita kalau kita tak kedekut dengan orang tua.
Kalau setakat aku yang perabih duit gaji setiap bulan utk jenjalan yang tak abes-abes tu..... perabih duit kat tapaware, perabih duit kat baju & tudung, serta macam-macam benda yang aku beli... apa lah kiranya aku memperuntukkan lebih sedikit utk menyenangkan ayah dan emak yang selalu ulang alik ke hospital utk perubatan emak yang slip disk. Ada sedih jauh di lubuk hati pabila mengenang ayah memandu kereta buruk sedangkan aku enak empuk menaiki kereta mewah.. bukan satu kereta tetapi 3, lengkap dari mpv, sedan dan small car. Kejam sungguh aku jika membiarkan ayah dan emak sedemikian rupa.. oleh itu memang niatku utk berkorban.

Rindu pula pada kedua orang tua ku... dan aku yang berhati batu ini.... sukar sekali utk bermanja-manja dengan emak dan ayah, mungkin sudah terbiasa dari kecil yang tidak mengada-ngada manja..... bila mengenangkan emak yang sakit itu.... aku bagai dah tak tau nak lakukan apa lagi utk emak sihat... buntu dan ada putus asa di hujung pengharapan.....
teringat kata-kata emak "dengan sakit yang semakin sakit nie, entah berapa hari lagi nyawa emak boleh bertahan" sedihnya hati ini..... ubat apa lagi nak kuberi pada emak. selagi tulang belakangnya yang slip disk itu tidak diperbetulkan...selagi itulah emak akan menderita.
Namun doktor sendiri tidak memberi harapan ke atas pembedahan memasang 8 skru sebab emak dah berusia.... bimbang skru yang di pasang umpama memasang ke atas kayu yang sudah banyak rompongnya. Pasti skru tidak akan melekat dan akan sia-sialah pembedahan yang dilakukan.
Doktor juga memberi 50-50. Samada boleh baik terus ataupun lumpuh selamanya.
Sedangkan sekarang masih boleh berjalan sikit-sikit.... bagaimana pula kalau lumpuh terus?.
Binggung....sungguh binggung!.


Ada rindu dihujung sendu.....

waaaaaah ayat dah macam novel!. terpengaruh la nie....
alkisah setelah sekian lama suami dah tak outstation..... maka outstation la dia ke negeri yang pernah rasulullah sebut dulu berkaitan menuntut ilmu......

setelah sekian lama hari-hari ada di rumah semenjak projek di s'pore....
tiba masa dia meninggalkan kami lagi......
Kalau dulu memang dah alah bisa tegal biasa.....
tetiba pulak kali ini ada sedih di lubuk hati...... ada rindu yang mencengkam sebelum dia bergerak lagi......

masa di airport, ingin sekali ku memeluk dia.....
rasa sayang nak melepaskan....
ku peluk juga walau separuh badan sahaja....
dan dia tak membalasnya!....huuuuuuuu 
terasa seperti Ombak Rindu pula..... aku seorang saja ke yang beria-ia?????
mungkin dia segan dikhalayak ramai.... emmmm.....

inilah akibatnya apabila terlalu banyak terpengaruh dengan filem dan novel.....huuuuuuuuuuuu.......


Azam yang tak pernah aku beria-ia nak berazam sebelumnya.

Kalau sebelom nie....tahun baru tak membawa apa-apa keazaman di hati aku nie ha.... tetiba cetusan idea asmida nak berazam kuruskan badan pada tahun 2012 ini membuka hati aku utk berazam jugak. (teringat cikgu azam masa sekolah agama dulu hiiiiiii)

  1. aku pon terikut-ikut jugakla nak berazam kuruskan badan....tapi semakin aku stress bekerja penuh dedikasi semakin aku kuat makan pulak....emmmmmmm.....camno nie?
    aku pernah berhabisan di mayfair utk menguruskan badan..... tetapi masih macam nie jugak.. sebab aku tak tahan pabila makanan menggoda aku.
  2. aku juga berazam nak melakukan perbelanjaan berhemah....(boleh ke????) akan ku potong semua benda-benda yang tak patut..... hemah la katakan.... biarlah aku belajar kedekot taik idong masin... hari-hari makan telor masin okeh... (alamak, telor masin pon mahal) emmmm kita makan ikan bilis sorang sekor jek la ari2 boleh? cepat sikit duit menjadi banyak dan kita kayaaaaaa!!!! muahahahahaha...... masalahnya asyik-asyik makan kat luar sebab tak sempat dan penat bercampur malas...camno?????
  3. keazaman yang kuat untuk menyimpan lebih.... menyimpan utk naik aji, menyimpan utk hari raya, menyimpan untuk berjalan-jalan obersea, menyimpan untuk apa-apalah. Bolehke aku simpan???? selalunya main lanyak jek duit gaji utk jenjalan dan apa-apalah yang selalunya ad-hoc setiap bulan....emmmm..... kalau aku pakai duit yang pasangan kita terkumpul dari duit kerja dia boleh tak????  heeeeee kira mengumpul jugak la kan.... tapi hasil kumpulan pasangan kita ngehngehngeh....hampeh hampas betol!
aduuuuuuuuuuuh.... itu la pasal kenapa aku takmo berazam setiap kali tukar tahun.
Yang pastinya aku jalani hidup seadanya dengan harapan aku akan menjadi lebih baik dari sebelumnya......

Life goes on.... dan aku aritu betul-betul terlupa pada usia aku kerana aku memang delete sungguh-sungguh dari ingatan kerana takmo terasa tua..... rasa umur berhenti pada tangga 31 sahaja.
Sampai aku mengira dari tahun lahir hingga ke 2011 berapa usia aku!!... masa tiup lilin tak teringat pula sebab adik muhd yang tiupkan aritu, 
Dan tahun ini on the way ke 33 la yek????.......... waktu bagai percikan api......


Oh ya... baru baca blog asmida...ada satu benda yang menarik perhatian aku kat gambar-gambar yang dia masukkan..... "Selimworld" 
"MasyaAllah...Astargfirullah!!!!!!! " pasti itu yang laki aku katakan hahahahahaha........ 
tobat-tobat.....aku pernah wat kepala hotak batu aku nie ke mayfair.... namun hasilnya zero okeh.... tak turun langsung berat badan aku dengan habisnya ribu riban itu..... ada ke dia suh makan sayur jek dengan rebus mahupun stim lauk pauk... tokleh makan nasi okeh... seminggu sekali je itupon berapa sudu eh lupa la...... nak tau apa rasanya????? penyiksaan jiwa dan raga!!! seksa zahir batin okeh!..... tokleh lupa betapa sedihnya muka aku tak dapat makan.... keluar nie pegi senibong, ahli keluarga makan sedap2.....aku order "sup sayur satu!" huuuuuuuuu lapaaaaaaar...... sedeyyyy jek tengok makanan. pastu bila balik keja je, kul 8 aku dah lembik cam sotong..... lesunya badan Allah aje yang tahu...... 
2 minggu je aku bertahan....lepas-lepas tu aku ngap!! aje..... dan berakhirlah azam aku nak kurus masa itu heheheheheeeeeeeeeeeeeeeeeee........... sungguh tidak mendatangkan hasil!!

okeh..... panjang dah bebelan semenjak tak sempat nak bukak internet nie...... esok sabtu tak bekerja yahoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo!!!!!!!!

0 comments: