Thursday, January 26, 2012

Pemanggang Ajaib

Salam semua....

Aritu teruja sangat bila tengok pemanggang ajaib mama mirza yang warna pink tuuuu....
Masa pegi langkawi aritu... nampak jer ada pemanggang ajaib kat haji ismail group, terus sambar dan bayar! hahahaha gelojoh!... Kat cosway seratus lebih harga nyer.... kat HiG rm69.

Besar, 32cm. Agak berat... Kat pemegang tu ada magnet, jadi rapat.
Kat dalam ada getah utk cantuman yang rapat antara atas dengan bawah.
Yang ada lambang HiG tu bahagian atas, yang bulat saje tu pandangan bawah.
Sesuai utk aksi pemanggangan....utk panaskan ayam goreng ke ape ke juga sesuai.
Pemanasan sekata. Non stick atas bawah. Best!

Alkisah, semenjak naik skolah...emmm, saya tak masak!. Ada skali kot saya masak... entah, letih betul... rasa berat betol badan nak ke dapur....

Arini, lepas letih cam nak pitam mewarna dinding kelas (mural konon)....semalam juga seharian mengecat luar kelas....
Teringin nak makan makanan ala-ala kampung....
Gi kip mart beli sikit lauk.
Balik umah rehat jap, pastu masak...

Meh tengok apa yang saya masak... gambo selepas di makan.....

Lauk mahalnyaaaaa skarang nie...(dah lama dah...cuma baru realize hahahaha)
Ikan kembung batu yang kecik cenonet tu rm8 skilo...ish2...
Wat 2 version, 2 ekor goreng utk adik muhd (x abes pon huuu). 6 lagi masak sambal..minyak diaaaaa terlebih okeh, nak cepat masak lada kering tu...sila abaikan lebihan minyak itu ya.  Beli 1/2 kilo lebih sikit.
Lemak labu + kacang panjang.
Terubuk tu sekor harga dia rm8. Belasah jek la...dah tekak nak makan.. dan seperti biasa, makan sorang2 sebab takde sape yang rajin nak asingkan duri2 yang halus2 tu melainkan saya sorang. Bakar pakai pemanggang ajaib okeh :)
Yang paling penting sambal pelam tu.....perghhhh marbeles kata orang jawa hihihihi...
Jangan lupa petai skali hahahahaha.... 

Okeh, kenyang tahap gaban.... dah lamaaaaaaaa tak makan makanan masak dari dapur sendiri.... semalam mr suami bungkuskan dari pasar malam sebab bini dia dah tumbang kepenatan mengecat kelas.....
Harap2 esok saya teringin lagi nak makan ape2.... jadi ada ler motivasi nak masak.... 

Esok gi skolah lagi meneruskan perjuangan melukis di dinding luar kelas...  wish me luck... 
Yang dah lukis tu cam hampeh jer huuuuuuuuu..... syadis!. Nanti dah agak2 siap, saya kongsikan gambar ya.


4 comments:

Mama Mirza said...

huhu... bagus²... murah jer kat sana.. tapi senang untuk guna.. tu yg terkadang merajinkan diri.. nampak sedap lauk tuh.. nanti bebiler masakkan aku ya.. hehe.. dan.. selamat mengecat..

Cikgu Nana said...

hehehe..... agak besar... bila dah cuci nak keringkan tu agak leceh sebelom simpan kat lemari....

Lauk? sedap2...

mengecat dah pencen sementara waktu.... nak rehat esok lusa... :)

Anonymous said...

kalau nak beli, kat mana boleh dapat alat pemanggang ni..

Maria Rajab said...

bab nak angkat berat tu yg penat sikit..pemanggang ni berat skit kan..tp okayla non stik