Wednesday, January 4, 2012

Carca Marba... Macam2 ada.

Pertama

Ini lelaki kecil dalam hidup saya....

Budak yang sangat manja....

Sayang dia.....

Dah 2 hari skolah tadika 6 tahun..... sek dia start awal mulai 2 januari 2012

subhanallah....zuhudnya wajah anak kecil ini....
mudah2an dia menjadi anak yang menyenangkan hati ibu dan bapa. amin.


Tahun depan darjah 1.

Semakin hari semakin sibuk menguruskan persekolahan anak-anak.

Bila aku nak menambah umat nie?... emmmmm



Kedua

Ini kereta sudah kena langgar last day 2011, 31 disember lepas. Depan pondok rela eto5.

yang berlobang tu adalah reverse sensor yang dah tertanggal.

Pelik tetapi benar kerana suami kepada yang melanggar marah2 macam orang gila, sedangkan bini dia yang langgar kami...bukan kami langgar dia.... dahsyat!.
Lagi dahsyat suami saya kena menenangkan dia lebih 10 minit dengan keadaan dia menjerit-jerit tak tumpah macam orang gila.
Bila suami menerangkan "sabar haji...saya pun orang sini"...
Dia tanya dengan kasar lagi "anak pak saat ke?"
"tak, anak asim"

Nak tau apa jadi????
Terus cuaca yang taufan tadi bertukar menjadi setenang air di kali...

Ini orang yang dah mengaruk2 tadi terus bersalaman dengan suami minta maaf...
ayat pertama "saya selaku orang tua saya yang patut minta maaf"

Aik??????? apa dah jadi nie???? dengar aje nama ayah.... terus jadi baik ini orang tua....
dalam ati "baik sgt ke dia nie dgn ayah?"

Bila dia dah ok.... berebut-rebut pulak yang muda dan yang tua minta maaf.....dia terus setuju nak bagi ganti rugi....
MasyaAllah.....yang tadi teriak-teriak cakap "kalau setakat bmw ke merc ke....saya dah pakai la!"
Terus....."kereta nie memang mahal"....
Subhanallah.....

Macam-macam.... dunia-dunia.....


Ketiga

Anak sulungku yang pada mulanya ditempatkan sekolah agama seawal 7.15am, macam tahun lepas.
Masa pengesahan aritu.... saya tanya ustazah dia, boleh tak saya tukarkan ke 8.45am.
Usatazah cakap.... boleh.
MasyaAllah..... rezeki-rezeki.
Bila saya cakap..... tak ramai ke?... ustazah cakap tak berapa ramai....
Pastu saya cakap "sekejap ya saya fikir"
"ha....fikir....fikir dulu" kata ustazah.
Subhanallah......setelah menimbang tara.... saya pindahkan waktu persekolahan anak dara saya lewat sikit ke pukul 8.45.
Alhamdulillah........

Lega sangat-sangat.

  • tidak la stress setiap pagi baru terhegeh-hegeh nak gosok baju skolah dia.
  • tidak la risau tengok anak dara tu cuma makan secubit roti dan suku cawan air sahaja sebelum sekolah.
  • tidak la tension mengenangkan esok pagi-pagi anak nak skolah hahahahaha........
  • panjang sikit masa utk saya bernafas selepas subuh tanpa berebut-rebut....panjang sikit masa utk saya menyiapkan sarapan anak.....panjang sikit masa utk saya gosok sekaligus 4 pasang baju (baju skolah agama kakak, baju skolah kebangsaan kakak, baju skolah tadika adik, baju kerja saya)
Tadi hari pertama, mulanya nampak kerisauan di wajah anak dara saya kerana kehilangan kawan2 yang kelas 7.15am. Saya tenangkan dengan berkata, cari kawan ya.
Pulang tadi, wajah dia sangat2 ceria.... katanya ramai kawan sekelas (sek kebangsaan) ada di kelas 8.45am.
Syukur.......

nie gambo suku terakhir sesi persekolahan tahun lepas
ada menang pertandingan j-qaf.
Kembang semacam muka hihihiiiiiiii....... agak serabai ya sebab waktu balik.
Tahun nie belum ada amik gambo skul lagi.


Cuma dia perlu cekap, balik sek agama terus mengaji, balik mengaji terus mandi, salin baju dan makan.
Terus pergi skolah bersama saya yang perlu awal sebelum pukul 12 kena sampai sekolah. Kesian juga....sebab waktu belajar start kul 1.10. Harap-harap dia tak penat terlampau.


Keempat

Ini cokelat antara cokelat kegemaran saya.
Dulu masa kat sabah, beli di labuan hanya dengan harga rm5.30. 

Skarang dah rm9.90 di langkawi. Baru bukak tadi dari aritu balik dari sana.  Dah layaaaaaan......


nyummmmmmmmmmmmmmmyyyyyyyy......habesss berat badanku!!!

Kat sana jugak (langkawi) jumpa yang di bawah ini... macam-macaaaaaaam..... bukan manusia je ada perhiasan.... korang tengok.... teko dan cawan pon nak berbatu permata.... ish3





Kelima

Tadi ari pertama skolah, skolahku skolah tempat aku bekerja......
Ketua pengarah jabatan pelajaran melawat.... nazir juga melawat....
emmmmm...... glemer sungguh skolahku.

Dan kelas ku pon glemer jugak sebab Guru Besar baru pon melawat buat pertama kalinya.
Saya?????..... ok saje.... "silakan masuk cikgu"..... dia pon masuk.... tengok sana tengok sini....cakap sikit-sikit....tanya sikit-sikit.... antara yang dia tanya "bila awak kemas kelas nie? aku dengan sengih2 kambing kerana bengang muke haku sebab tak datang masa cuti skolah menjawab "sebelum cuti cikgu"  adeehhhh kantoiiii tak menyumbang masa cuti skolah.

Pastu komen sebelum keluar "bagus! kemas. bersih" 

Syukuuuuuuuuuuuuuuuuuurrrrrrr....... jangan dia check aku mengajar sudah.... boleh pitam!!


Sekian..... ini saya yang mampu dibebelkan dek kerana kekangan masa sekarang nie....


2 comments:

Mama Mirza said...

Alhamdulillah.. macam² ada.. semoga dipermudahkan urusan² selepas ini ya.. kereta itu sudah comey kembali?? tapi yana yang saya kenal memang bagus.. tak hairan kalau guru besar memuji.. hehe.. :)

Cikgu Nana said...

adeh....lambat pulak baca komen nie... kembang punggung ku wahai mama! hahahahaha.....
yana yang nie tidakla bagus mana mama oiii.... angin rajin, banyakler hasil....angin malas, habuk pon takde...heeee

kereta tu dah pulih dengan ada belang sedikit mayb sebab bengkel tu tak bagus agaknya..emmmm.....sedih gak sebab tu harta suami...

guru besar tu memang cerewet dan mementingkan kerja yang tip top...semoga saya sentiasa tip top dan tidak pernah dan tidak akan kena tegur....amiiiiiiiiiin.