Tuesday, February 14, 2012

Cara buat cokelat homemade

Salam fren....

Okeh, nie yang kaler2 pulak....

Sistem sama aje... cuma double boil coklat putih.


Wajib ada kaler.... guna oil base

sediakan apa2 tools utk cairkan cekelat

double boil cekelat

masukkan kaler ke dalam cekelat putih tadi....gaul cam biasa....
saya gunakan piping bag utk letak kat mould.
nie skala kecik... skala besar saya taktau dorang pakai ape
pakai piping bag senang, lepas pakai buang... takyah nak cuci2

Paip kan cekelat kat bahagian yang kita nak.
Cairkan lagi coklat putih dan adun warna mengikut kehendak..paipkan ke mould. Jgn lupa mampatkan dengan menggoyang2kan atau menghentak2 manja mould.
Last skali cairkan milk coklat dan tuangkan ke mould.


Taraaaaaaaa dah jadik..... selamat menjamu mata...


"biiiikkkk.... cuci bekas-bekas yang saya dah guna tu"
"baik puan....."

ohhhhhhhhhhhh enaknya ada bibik... tapi bibik nie lebih banyak sakit ati dari senang ati... adeeeehhhh.. 
esok bik yana yang cuci ya.. dah malam nie.... nak titon.....

Kalau nak lekatkan huruf ke ape ke kat atas bentuk2 yang kita nak letak...... sama jek cara... letakkan sikit cekelat yang masih cair, wat cam gam... insyaAllah melekat. Cara lain saya tak tau....

Kalau nak kotak cekelat tu..... beli ler mould kotak tu.... pastu bermainlah dengan kaler....
Sabar...kesabarannnnnnn..... sebab tu harga dia mahal.......

SELAMAT MENCUBA KAWAN-KAWAN.....

5 comments:

Mama Mirza said...

wah cepatnya... pagi tadi kol 5.25 lepas masak nasik goreng sempat jugak aku buat yang cekelat tuh.. masuk kat mould bentuk love... bangun jer anak aku dah tak sabar nak makan.. haha.. nak kuarkan pon tokleh lagi.. pastu dia sumbat dalam freezer.. ntah apa jadinya cokelat tuh.. aku terus tinggalkan gi keje.. hehehe... camner nak bagi senang kuar dari mould tuh?

Asmida said...

wah.... cayalah cik bunga!.... kagum2.. umur idup aku lom penah wat menda nie coz aku bukanlah peminat semua jenis cekelat..... bagus2... Cik bunga memang rajin!...

Cikgu Nana said...

Mama....awal betul mama bangun, kagum!
Cekelat tu lambat nak mengeras sebab kita dah panaskan dia.
Kena sabar, kalau buat malam, esok pagi baru keras. Selagi tak keras maka tokleh nak dikeluarkan.

Cara tak sabar ialah, masukkan ke dalam peti sejuk. Bila dah keras, cekelat amat mudah nak dikeluarkan.
Tetapi, cekelat akan meruap... bila meruap, akan ada air kan.... bila ada air kat permukaan, ia takkan mudah nak kering begitu saje, biasanya akan ada jugak kat situ.Sekiranya tujuan hanya utk anak2 sendiri saje, masuk dalam peti sejuk bukan masalah. Sebab kita memang simpan dalam peti sejuk.....

As,
aku buat boleh ler, tapi memang takde semangat nyer bila tak laku.... aku belajar wat sebab fikir kalau ada keperluan seperti majlis ke.... nak buat ole2 ke....
Nie, aku bawak gi skolah, bagi anak murid. Anak aku sebijik pon tak usik. Kadang2 pelik jugak aku tgk budak2 tu, mungkin sebab dah banyak sgt kot benda2 lain, dengan biskutnya dengan bijirin milonyer.... Hanya laku kalau vitagen, 10 botol tu sehari boleh abes.Kitkat pon sama, 12 packet kecik tu sehari pon abes.... muhd sangat suka kitkat dan ferero.. yang lain dia takmo... so choosy kan. Makanan lain pon dia sangat memilih, sanggup berlapar dari makan..... takpela, janji tak kurus cam org2 kenya sudah ler.....

mira zariff said...

Mcm mana nk elak coklat cair lps dibekukan? ?

Cikgu Nana said...

mira....

coklat takkan cair setelah mengeras...

melainkan coklat awak dah termasuk air...

prinsip sains... memula keras, kita kenakan heat, ia mencair... bila hilang panas, ia akan mengeras semula. Dengan syarat jgn ada addition yg menukar sifat asal coklat itu...