Saturday, February 11, 2012

Meh wat cokelat homemade, As... tak sentap lerrr.....

Salam semua....

Sebelom kita wat tutorial nie... meh la saya sayang mucuk-mucuk as...... heeee
Aku tak kecik ati la.... cuma memaklumkan kat Tibi 3, astero.... surat khabar terkemuka.... yang anggaran gaji yg ko bagi tu besar sangat.... tapi kalau Allah bagi aku terima dengan penuh kesyukuraaaaaan..... sebulan 100hibu tuuuuu..... phewwww.....

Orang yang patut menerima pujian adalah suamiku. Ya dia memang hebat... kalau ko nak tau dia pernah bergelar datuk bandar 'Honourable Mayor' kat obersea masa dia muda2 dulu. Ada sijil dan keratan akhbar skali. Panjang ceritanya.... nanti ada masa aku share....
Kalau nak kata aku bangga....emmm, suami kan...maka aku berbangga dengan semangat dia.
Jatuh bangun semula pernah kami lalui sejak aku bergelar isteri kepada dia.... kerana keyakinan itulah kami bangkit semula. Alhamdulillah rezeki masih Allah beri.....

Okeh... balik semula kepada cokelat....kita tinggalkan dulu dato' bandar tu.....

Rentetan Rapiah nak mintak ajo wat cokelat....
Aku pon berusaha dengan gigih....gi kedai  bakewell tu... beli barang segala....
Almaklomlah, sejak buat, dah tak buat lagi huuuuuu..... ko tau jek la anak2 aku nie, tak di makannyer.... cokelat dari langkawi aritu masih banyak pat esbok..... sebab tu aku malas nak wat ape2... tak laku!
TETAPI.... aku percaya.... dengan susahnya aku untuk memudahkan kawan2....atau sesiapapon yang jumpa tutorial ini.....dengan ilmu yang diberi....insyaAllah ada rezeki utk aku Allah beri....

Meh tengok gambo nie.... ada gambo baru boleh cerita.... Buat tutorial pertama nie, guna yang paling basic iaitu takde campuran warna2... lagipula tersalah amik...... beli yang milk choco tu sampai dua! patutnya white choco....huuuuu takpe2, lain kali eh.....

  1. kena ada mould.... mould nie ada dijual di kedai2 menjual peralatan kuih, kek.... harga mengikut cekik darah atau tidak kedai tu... kat internet pon ada yang menjualnya....macam2 rupa dan gaya.... modal jek la kalau nak milik banyak2 rupa bentuk.
  2. Cokelat compound... wajib ada... pilihlah nak jenis macammana pon... dari yang mahal ke murah ke....tapi pilihan saya ialah beryls tu sebab agak murah sikit, buatan malaysia  dan ada tanda halal. Harga pon ikot kedai, ada yang kasi kurang jika beli banyak, ada yang seposen pon tak bagi kurang....
  3. Bagi yang dah biasa wat kuih, dah biasa dengan double boiler..... pat gambo atas dapur tu adalah contoh double boiler..... tapi kalau takde pyrex tu pon takpe, apa2 periuk yang lagi kecik dari periuk yang ada air tu pon boleh. Lagi senang cair cokelatnya. Ini sebab nak masuk belog, maka guna ler yang canggih2 sikit kan, lagipon pakai sikit jek...boleh ler pakai pyrex tuuuuuu....


Cara-cara nak buat - sonang jer.....

  1. Cairkan cokelat compound melalui double boiler. Cerita pasal double boiler nie, sape2 yang zero knowledge pasal nak memboil nie, air cuma pada periuk yang pertama, yang kita isi cokelat tu harus kering, dan takmo ada ape2 air yang masuk....ini prinsip sains....itu yang awak cairkan, dan itu lah jugak yang akan membeku semula. Kalau dah ada anasir lain, maka cokelat takkan membeku dengan sempurna. Ada yang tenggekkan atas air mendidih... boleh gak...tapi saya masukkan jek, janji jgn ada air yang masuk. 
  2. Saya tak suka manis terlampau.... akan mencampurkan dark chocho dengan milk choco... kalau chef2 yang ajo, dia suh timbang.... ikut ratio samada 70% : 30% atau apa2 persen la...... saya main agak2 jek la.... janji takmo terlalu manis....tapi memang manis pon....walau saya guna 50% : 50% 
  3. Dah cair, tuangkan kat mould kita tadi.... masuk 1/2 dulu.... kalau mengikot jenis yang saya wat nie adalah lolipop. Saya meletakkan bisekut oreo kat tengah.... supaya crunchy gitu bila makan cokelat nie.....Tekan sikit bisekut tu supaya tenggelam. Jgn lupa ketepikan cream bisekut tu.... nanti manis terlampau kalau tak sisihkan.....


  • Letak batang lolipop kat bahagian yg disediakan (mould memang utk lolipop)
  • Penuhkan mould dengan cokelat cair tadi. Hentak2 manja mould tadi supaya cokelat mampat. Abaikan kecomotan yang terjadi kerana sudah pukul 12 lebih ya.... 12 tengah malam bukan tengahari.... anak2 yang sibuk sgt nak wat malam nie jugak.  Dah penoh tu, biarkan sampaaaaaaaaailah betul2 sejuk dan keras semula cokelat tadi. Kesabaran diperlukan..... kalau tak sabar, masuk peti sejuk... tetapi cokelat akan meruap.... jadik, sabaaaaaar....
  • Sediakan icing sticker. Upin ipin menang vote kali nie....sepapan tu sepoloh hinggit... mahal tuuuu ada kedai yang jual dengan rega lebih murah.
  • gambo ke 4 di atas adalah gambo yang dah beku atau mengeras dan dikeluarkan dari mould.


taraaaaaaaa dah siap... kejap jek..... sememeh kan.... penat dan tak menyabo hihihihi
nak tampal sticker tu, amik cokelat cair sedikit, letakkan di bahagian yang nak ditampal....pastu tampal jek. Wat cam gam, cuma gam dari cokelat cair yang digunakan, toksah pakai banyak2... agak2 jek sebab senang jek nak lekat.
Masuk dalam plastik, bungkus.... dah sedia utk di gunakan.... sesuai utk majlis ari jadi. Plastik dan ikat dia tu ada dijual kat kedai peralatan kuih. 

Utk wat cokelat nie, kalau setakat nak wat 2-3 bijik, toksahlah wat sendiri... tak balik modal!.... 
Tetapi kalau nak wat utk ole2 majlis arijadi....majlis kawin ke....majlis ape2 la..... amat sesuai... sebab dalam skala yang besar...... sticker pon ada macam2 rupa, bayo aje la......pasti boleh bawak balik dan guna heeee.....

Senang jek nak wat, kalau anda tau camne nak double boiler....anda pasti boleh wat homemade cokelat!.
Kesabaran diperlukan utk menghandle cokelat cair itu.... jadi selamat mencuba....

Utk bentuk yang ada banyak2 warna tu akan menyusul dalam n3 yang insyaAllah akan dimasukkan kemudian. Taktau bila, tapi insyaAllah.

Skarang dah kul 2.25am... esok kejaaaaaaaaaa...... selamat malam, have a nice dream.... 


3 comments:

Asmida said...

wah.. bagus2 share ilmu dari keinginanan mamamirza... dapat aku tumpang sekaki..

** bagus2 atas kejayaan cik hubby ko... dia memang orang yang rajin. Yang inginkan kemajuan. Sebab tu dia berjaya... Alhamdulillah. Jika tak keberatan nak shra cerita... aku very2 LIKE!.. but kalau agak keberatan dan takut timbul kontrobessiiii tak per... Aku x sentap... kih kih kih...

Cikgu Nana said...

no prob....

ok saje.... cekelat sonang jek nak wat.

cerita pasal dato' bandar tu nanti eh... kena kumpul bahan,
dah macam assignment dah :)

Mama Mirza said...

ok aper... leh aku tau ceritalebih sikit.. kire sejarah kawan aku ler tuh.. cekelat nih, nanti aku buat ya... tq atas keperihatinan terhadap kawan mu ini.. hehe...