Sunday, July 24, 2011

i'm Iron Chef...

salam...

fuhhh....penat giler!!....cam nak tertanggal engsel tangan.....

iron chef ler kengkononnyer kan.....kengkawan semua dah panggil saya chef......

not an easy task masak utk 200 orang mengikut jadual dan waktu yang ditetapkan..apatahlagi tak pernah wat sebelom ini....maka ini kiranya kali pertama berpengalaman mengendalikan makanan untuk 200 orang.

menu :

  • sarapan - mee goreng special...haha suke ati aku ler nak bagi nama ape..special yo..ada udang, sotong, ayam, chicken meatball....kira special la tu kan....kan.....
  • tengahari - ayam masak kicap resipi tradisi dan sayur goreng....
  • malam - telur sambal special, sayur lemak, ikan kering.
ini mee goreng special ... 14 kilo beb...14 kilo mee.....

see...see...liciiiiiiin kan mereka makan....sedap yo...shedaaaaaaaap....7.30am

okeh....menu nampak simple kan....kan.....TETAPI.....korang ingat senang ke?????....huhuuuuu...hah dah mula daaaaah nak kepoh hahahaha......

Firstly....haha...macam ucapan pulak daaaaaaa....
yo ler...pertama sekali kesyukuran ku panjatkan ke hadrat Illahi.....dengan izinnya semua orang dapat makan dengan on time dan diberi kecukupan....

kedua.....
terima kasih kepada assistant2 yang membantu....walau ada yang cengkelat....tetapi yang komited betol2 memberi kerjasama dengan baik.....

ketiga....
korang nampak ini gambo??????

kenapa saya nak masak orang???...hikhik....berperasaan la pulak daaaaaah
meh saya ringkaskan....

Saya nie kuli batak jek....dah suh masak..maka tugas saya masak jer la kan.....maka yang membeli barang2an adalah orang lain....dan orang lain itu bukan tahap taik idong masin lagi dah....ini taik idong gajah!!.....
Apa ke tidaknya....beli beras macam zaman komunis.....kenapa saya cakap macam zaman komunis????....sebab berasnya kuaaat makan air...kalau setakat lebih kan air tu takpe la kan..ini kena RENDAM dahulu beras.....DIDIH kan air dahulu baru masak......sape tak tercabar keSABARan kalau ini punye gaya.....ini ajaran suruh rendam dan didih ini adalah orang yang membeli itu beras.....

Memula masak.."eh pesal jelantah lagi nie???"...walhal dah pakai periuk nasi besar yang utk 50 org nie...adjust2...barulaaaah ok...biasanya kalau dah pakai periuk nasi tu nasi akan jadik cantik dan sempurna.....kali kedua masak oh begitu lagi...maka saya berhati2 untuk masak kali ketiga dan keempat....
yang membuat lagi parah ialah periuk nasi cuma satuu ya satuuuuuuu sahaja...lepas satu baru satu lagi....lepas satu....cuci periuk dulu baruuuulah masak lagi......saya cukup sabar masak nasi itu...bermula dari pukul 9 pagi dah tenggek beras....sampaaaailah cukup 4 kali masak.....sabar....sabar....

Nak tambah kesabaran??????.....ayam baru nak beli pukul 10 pagi????....aduuuuuuuh....10.30 ayam baru sampai....macam lipas kudung semua orang menolong saya mencuci ayam....
Datang pulak arahan.....tak payah goreng ayam tu....masak aje kicap...masukkan aje.....Aduuuuuh!!!! saya rasa nak lempang2kan aje itu orang..dahlah dia yang bikin lambat....dia jugak yang beli itu beras....
Saya geleng kepala....dia komplen "susah la dia nie....masak macam kenduri!"....
Hak eleh....dah suruh saya masak kan...maka suke ati saya ler...saya punye style...kalau tak sedap, mana saya nak letak muke????......cakap pat dalam ati jek...saya wat jek semua dengan penuh sabar. Walau telinga dan hati macam nak pecah dah kena komplen itu komplen ini.....
Dengan kerjasama assistant2 saya yang menyokong saya....makanan tepat disediakan mengikut masa dan budak2 camping cukup makan.....tup..tup....
Aduuuuuuuuuh......ada lain pulak masalah.....ayam tak cukup!!!....ini taik idong gajah, beli ayam sikit....sampailah saya dan assistant2 lain gorengkan telor untuk mencukupkan lauk...sayur awal2 lagi dah licin daaaaaaah......kata pembantu saya..."tak dapat makan emak...makan telor emak pon ok jugak la"...kesian dorang....telor goreng tadi saya golekkan kat kuah ayam masak kicap yang kebetulan banyak lagi.....

Cerita di atas dah settle dah......
Lepas makan tengahari, dah terus kena masak utk makan malam pulak....saya tenggek dah beras untuk masak nasi....saya pesan pada sorang ajk saya yang memang selalu cengkelat nie supaya dia settlekan masak nasi....sebab saya dah tak larat...dia baru sampai kan..mesti tenaga dia banyak...maka saya mengamanahkan dia supaya masak nasi dan dah diajar camne nak masak....saya tinggalkan kejap balik rumah, mandi dan solat. 

TETIBA saya kembali dari solat...bukan lama sgt pon....40 minit jek....saya tengok nasi dah masak dah dengan ok...saya panggil si polan nie...."dik, nie dah masak...pastu adik masak utk kali ke 2, 3, dan 4 taw..."
Alih2 dia cakap....kak, itu saya dah basuh beras utk masak kat periuk besar pakai dapur gas. Gabungan 3 kali masak itu nak disekalikan masak. 
Saya pon takmo la gaduh2..saya mengalah...ok, masak lah.

Korang nak tau????....JELANTAH itu nasi seperiuk besar.....saya dah bengkak jek rasa...ditambah lagi dengan kehadiran pengarah no 1, no 2 yang tiada kena mengena dengan ajk masak...mengarah itu mengarah ini....lepas tu meninggalkan kami yang pat kawasan masak itu dengan muka tersenyum puas sebab nasi spoil...

KETIKA itu, saya diiiiiiiam ajer, saya tengokkan aje.....lantak korang lah....malas nak campur....sape suruh lawan tokey....dah saya pesan suh sabo masak byk2 kali...baruuuuu jek saya tinggalkan, dah jadik macam ini...dah habis sabar saya cakap kat budak itu "dik, akak yang masak nasi nie dari pagi tadi.....akak tau la ragam beras nie macam mana.....kan akak dah pesan, suruh awak masak pakai dapur sana, awak masak cara ini pula....inilah hasil melawan cakap orang tua...."....aduuuuuuh berhemaaaaah saya cakap masa tu...budak tu pon sengih2 je....ye la...saya pon tak boleh nak salahkan budak tu....sebab budak tu mengikut arahan pengarah no 2 ...no 3.....

Saya alih nasi pertama yang dah masak tu, saya basuh periuk, dan masak lagi..jam dah menunjukkan 5.30ptg, budak2 camping makan kul 6.30....saya berdoa agar sempatlah masak..dan diberi kecukupan....

Sedang saya nak masak sayur....."EH, BANYAKNYER AIR..DAH...DAH....BUANG2.....MANA BAWANG, MANA ITU MANA INI...." Ya Allah...dugaan apakah ini?????....ini orang adalah orang yang sama, orang yang membeli ayam....membeli beras.....orang yang cakap masak kicap tak payah goreng dulu ....maka saya nie cikgu cabuk...dahlah dia banyak dah menguji kesabaran saya....time dah nak hujung2 perjuangan, dia rampas dapur itu dari saya.....saya keciiiiiiik ati sangat2.....dia terus pegang sudip...duduk depan dapur.....dia teruskan apa yang saya dah start....
saya malas nak campur...saya duduk jauh2...LAIN KALI JANGAN SURUH SAYA MASAK LAGI FAHAAAAAM!!!!! mentang2lah saya mengalaaaah aje dari awal....dipijak2nya kepala saya...saya masiiiiih simpan dalam hati....walhal dalam hati dah meletop bom atom.....

betapa IRON nya saya semalam....kalau hilang kesabaran saya semalam, kalau tidak ditahan2 perangai semulajadi saya semalam, ada jugak orang yang kena lempar dengan kuali...dah orang itu jugak yang saya rebus dalam periuk....mau saya kerat2 masuk dalam blender......

sampai sekarang saya masih rasa bersalah, bersalah kerana meninggalkan seperiuk besar nasi lembik dan jelantah.....dan periuk itu adalah periuk masak air untuk ajk minuman.....maafkan sayaaaaa....saya dah tak larat nak alih nasi itu ke tempat lain dan cuci itu periuk....huhuuuuuuuuu

saya juga rasa bersalah kerana lauk memang tak cukup utk cikgu2 fasilitator.....kesian dorang kena makan lauk contigency plan.....bukan salah sayaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.........saya pon  tak makan lauk tu....sebab saya juga sedih ada yang tak dapat makan.....sob sob......seriiiiik!!!!

oh ya...lagi satu....macammana mee bodo boleh menjadi mee special?? sebab saya yang beli sendiri barang2 supaya mee itu jadik special....kalau tidaaaak mee saya itu hanya mee bodo saja....

0 comments: