Monday, July 25, 2011

Kenangan menjadi pekerja bangla....

Lorr...tak habes2 lagi ke??? Hikhik....saje nak meluahkan rasa....


Camping….itu memang betol2 menjadikan cikgu sebagai pekerja bangla….rasa2nya kerjaya apa yang kalau ada apa2 even kena masak sendiri???...tak lain tak bukan saya rasa cikgu ranking no 1...nowadays la...dedolu budak2 camping, bebudak masak sendiri...skarang nie, cikgu kena masakkan....karang masuk tvtree pulak murid kelaparan...ish3....


nampak mudah kan, alaaaa masak simple2 jer…ye ke???..
nak masak mee goreng special untuk bagi makan budak2 pada jam 7.30 pagi….camne nak kasi siap itu mee seawal 7.30 pagi???...kerja mudah ke????   Huhu…. .





Maka dari malamnya dah kena gunting lada, kopek bawang…siang ayam, udang, sotong…Itu lada, bawang, bukan sikit, ini untuk makan 200 orang ya….maka blender tu bukan cukup sekali….banyak2 kali sampai kalau blender tu boleh menjerit…dah lama dia menjerit suruh berhenti….heee…..dah siapkan bahan2…saya tumis dulu lada sampai masak agar saya tidak perlu tidur di sekolah gara2 kena masak utk budak2 camping…duluuuuu masa kem darjah 6, pukul 2am saya baru balik rumah dan pukul 5.45am saya dah sampai skolah semula, itu saya bukan ketua masak tu…..
Kali nie ada untung sikit sebab siap awal, kul 11pm dapat balik rumah, dan kul 6am baru dtg semula ke sekolah. Sampai jer sekolah, terus mulakan operasi masak itu mee…..bukan sikit ya….14 kilo mee….huhu 14 kilo….yang seronoknya takde sape2 menyibuk arah tu arah nie, komplen tu komplen nie….amaaaaaan jek rasa….dapat siapkan mee dengan sempurna dan liciiiiiin, sampai ada yang sampai kul 8.30 dah takdapat makan mee itu…(mungkin inilah sebab itu pempuan si pembeli beras cakap jangan masak sedap2 agar makanan jangan habis hahahaha..teruk kan!)….biarlah saya berkorban membeli bahan2 agar menjadikan mee itu sedap dan menyelerakan….sebab kalau mintak budget dari perempuan sipembeli beras itu pasti dia kata tak payah!....

Dah siap hidang kat budak2 camping….kena bekerja keras pulak utk masak tengahari….dah saya ceritakan macammana saya sediakan pada entry yang lepas….beras 20 kilo….ayam 15 ekor…sayur2….masak tetap masak…makan tetap makan….cikgu2 makan sampai tak toleh2 lagi dah, khusyuk menghadap makanan….Cuma tak boleh tambah jek…kalau boleh, pasti dorang mintak tambah…..Ayam kicap style jawa taw, ada ketumbar, jintan, lada hitam…serai segala….itupon saya tebalkan ati jek beli rempah sendiri..kalau ikut sipembeliberas, dia kata nak wat ape…tak payah!...
Kalau ikut saya, pasti saya lebihkan itu ayam, prinsip saya, kalau nak bagi orang makan, kena la sempurna…kesian dorang….ada jugak budak2 mintak tambah, saya bagi telur yang contingency tu…..sayur pulak dah awal2 selesai…saya sebat jek timun yang utk masak nasi ayam hari ahadnya….saya potong2…kesian pada yang kendian….ajk2 saya pon tak dapat makan ayam tu….telor ayam jadi lauk dorang….kesian2….bukan takde budget…bior dorang esok dalah kubur kena berak dengan ayam…padan muke….kalau pegang amanah tu kena amanah la kan…biarlah, Allah sahaja yang mengetahui.

Ok…masak memang la masak….itu kuali bukan 32cm okeh…itu kawah…lepas masak kena basuh la kan….itu periuk..bukan periuk kecik2…itu gantang punye periuk….kena cuci jugak la kan…..kalau minyak terkena tangan nie…toksah cerita la….hidupkan api tersilap sampai ada letupan kecil, terkena muke, hangit jek bau muke sebab bulu mate dan bulu roma pat muke terbako ckit huhu….syukur tak terbako abis…datin pon dah jadi cam indon taw….dah indon la pulaaaaaak (indon pon skarang dah pandai demand)…..tadi bangla….haha..eh bila aku jadik datin?...uh konpius2...kihkih

Makan malam pulak, memangla nama menunya telor masak sambal….telor tu 200 bijik taw….200 bijik kena rebus….200 bijik kena kopek, 200 bijik kena goreng semula biar sambalnya melekat…syukur ada ajk2 yang rajin membantu….kalau ada yang cengkelat tu, malas nak bising2….biarlah, saya takmo menjadi ketua yang dibenci….saya masak sambal dengan aman, sedap taw…sebab tak lokek bahan, saya masukkan juga ikan bilis pat dalam tu….

Bila time nak masak sayur pulaaaaak….rampasan kuasa terjadi….macam rampasan kapal terbang tuu…..aduuuuuuh, Allah sahaja tahu macammana perasaan saya…kalau ikut perangai semulajadi saya..dah lama saya hempuk sipembeliberas itu….saya rasa kalau tak ditahan2 perangai baran saya nie….saya rasa perang besar dah. 


beginilah keadaannya.....

Habis masak kena hidang la pulak kan....cam lipas kudung lagi skali....kesian ajk menghidang, dorang tak ramai....Okeh…. nak tau rasa punye penaaaaaat, sakit seluruh badan……kaki, tangan, pinggang, belikat…semua2lah…

Agak2 berapa pahala saya dapat????...saya rasa kalau lembu tu…ekor jek kot hahahaha…..teruk3…sebab dah banyak sangat membebel, mengungkit2….silap2 ekor pon tak dapat….huhu…apa pon, demi anak bangsa…saya menjalankan tugas….bangla pon bangla la….sampai sekarang badan masih bisa2 lagi…..


belom habis bisa badan dek memasak, bak kata otai..bangla pon tak keja macam ini....hari ini dah bekejar untuk wujudkan aktiviti, siapkan laporan....menjadik SU sekolah lestari merangkap kuli batak lagi skali sebab kali ini itu boss (yang lain pulak) pon ada penyakit semulajadi dia....semua keja saya kena wat.....huhuuuuuu....kena keja...kena keja....


supriseeeeee : asmida @ as datang umah jap tadi....aduuuuhai as....nasib baik ko tak masuk umah...kalau ko masuk...mesti ko pengsan tengok umah aku hahahaha......kapal karam as.....karam pon tak macam umah aku nie ha.....apa nak jadik ntah...entah bila aku dapat kilatkan umah...huhu
by the way....tima kasih banyak2....ingat jugaaaaak ko kat aku nie ha.....sayang as!!.....(as bagi sourvenir dari NZ dan pangkor...heee)

skarang nie...saya cam pat gambo nie ler...

0 comments: